بلیچینگ (سفید کردن)، برای افرادی که لثه ها و دندان های  سالم و ترمیم نشده (بدون پر کردن) دارند ایده آل است. همجنین افرادی که رنگ زرد روی دندان هایشان دارند بهترین نتیجه را دریافت می کنند. اما این عمل زیبایی برای همه توصیه نمی شود.


سفید کردن دندان

تغییر رنگ دندان ها یک مشکل مهم زیبایی است. امروزه، افرادی که در جوامع مدرن زندگی می کنند، زیبایی دندان را با زیبایی شناسی صورت مرتبط می دانند. یکی از مهمترین اهداف دندانپزشکی نوین ارائه زیبایی طبیعی دندان به بیمار است. فرآیند سفید کردن یکی از کوتاه ترین و ساده ترین راه ها برای به دست آوردن زیبایی است.

 سفید کردن دندان ها؛ فرآیندی است که طی آن تغییر رنگی که به دلایل فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک روی سطح دندان ایجاد می شود، با روش های شیمیایی از بین می رود. بلیچینگ روشی است که باید تحت نظر پزشک انجام شود.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان

علل لکه ها و تغییر رنگ روی دندان ها

دلیل اصلی تغییر رنگ و لک شدن دندان ها عدم مراقبت منظم از دندان است. در مراقبت نادرست از دندان ها، پلاک انباشته شده در طول زمان یا شفافیت از بین رفته در اثر نازک شدن مینای دندان می تواند ظاهر دندان ها را خراب کند. علاوه بر این ها، عاداتی مانند مصرف زیاد قهوه، مصرف نوشیدنی های مضر مانند نوشابه و استعمال دخانیات نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه بر روی دندان شود. علاوه بر این، تغییر رنگ پس از درمان ریشه نیز عامل دیگری است. برخی از انواع آنتی بیوتیک ها و استفاده از دوزهای بالای فلوراید نیز می تواند باعث تغییر رنگ و لکه بر روی دندان ها شود.


سفید کردن دندان در چه شرایطی قابل انجام است؟

برای حذف رنگ پاتولوژیک یا مربوط به سن دندان ها وهمچنین  وجود رنگ دندانی که مورد پسند بیمار نیست، می توان بلیچینگ (سفید کردن) را انجام داد. ابتدا معاینه بالینی و رادیوگرافی دندان های درگیر انجام می شود. سپس درمان های لازم (مانند پوسیدگی، شکستگی، بیماری لثه) تکمیل و بعد سفیدسازی انجام می شود.


در چه شرایطی فرآیند بلیچینگ مناسب نیست؟

  1. بیماران مبتلا به بیماری شدید لثه
  2. معتادان به الکل و سیگار
  3. مادران باردار و شیرده
  4. دندان های شیری
  5. کسانی که به پراکسید حساسیت دارند
  6. بیماران مبتلا به آسیب شناسی دندان مانند پوسیدگی گسترده، سایش و دندان های حساس 


حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


روش های سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان را می توان به دو روش انجام داد: 

سفید کردن در مطب، یک روش سفید کننده سریع است که تقریباً 1 ساعت طول می کشد و در محیط بالینی 3-4 رنگ سفید ایجاد می کند. 

سفید کردن دندان در خانه، روشی است که توسط بیمار، در منزل و با استفاده از دستگاهی ساخته شده توسط دندانپزشک و عامل سفید کننده انجام می شود. در برخی موارد به منظور تقویت فرآیند سفید کردن، می توان از بلیچینگ خانگی پس از بلیچینگ مطب به صورت ترکیبی برای بیمار استفاده کرد.



سفید کردن دندان چگونه انجام می شود؟


دندانپزشکان از دو روش اساسی برای سفید کردن دندان استفاده می کنند. اولین مورد روشی متشکل از چندین کاربرد است که در حدود یک ساعت در کلینیک انجام می شود. ابتدا سطوح دندانی که باید سفید شود تمیز می شوند. پس از آماده شدن دهان و  پوشاندن بافت هایی که ممکن است در دهان آسیب ببینند با مواد عایق مخصوص، سفید کردن دندان ها با استفاده از ژل و پرتو مخصوصی که روی دندان ها اعمال می شود، انجام می گیرد. پس از چندین بار استفاده از ژل سفید کننده، فرآیند تکمیل می شود.

روش دوم، روش درمان خانگی است. در این روش طولانی تر، یک قالب حاوی ژل سفید کننده روی دندان ها گذاشته می شود و از بیمار خواسته می شود که در شب از آن استفاده کند. درمان با قالب هایی انجام می شود که به مدت 7-8 ساعت در روز به مدت 1 هفته و نیم استفاده می شود. از این روش می توان برای کمک به روش اول سفید کردن نیز استفاده کرد. علاوه بر این، تغییرات رنگی که در نتیجه درمان ریشه یا پس از ضربه ایجاد می شود با اعمال بلیچینگ داخلی درمان می شود. مناسب ترین روش درمانی باید توسط دندانپزشک تعیین شود.


حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


فرآیند سفید کردن دندان چقدر طول می کشد؟

سفید کردن داخل مطب: فرآیند بلیچینگ اعمال شده توسط دندانپزشک در کلینیک بسته به نوع ماده سفید کننده مورد استفاده در مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت انجام می شود. اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد، این روش پس از 1 هفته تکرار می شود.

سفید کردن داخل خانگی: پس از ساخته شدن پلاک تهیه شده توسط دندانپزشک، ژلی که بیمار در خانه استفاده می کند به مدت 2 تا 5 هفته به توصیه شرکت سازنده مورد استفاده قرار می گیرد تا سفیدی مورد نظر حاصل شود.


بعد از سفید کردن دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هفته اول بعد از سفید کردن دندان بسیار مهم است. از بیماران خواسته می شود که از مصرف مواد رنگی خودداری کنند. بعد از غذا باید دهان را با آب شست و در صورت امکان مسواک زد. پس از این مدت فرد می تواند به زندگی عادی خود بازگردد. اما مراقبت ها و عادات شخصی دهان و دندان نقش بسیار مهمی در حفظ سفیدی به دست آمده پس از درمان دارند.


آیا سفید کردن دندان برای دندان مضر است؟

فرآیند بلیچینگ که زیر نظر دندانپزشک و در غلظت و زمان مناسب انجام می شود هیچ آسیبی برای دندان ندارد.


حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


مزایا و معایب سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یک روش سریع، قابل اعتماد و رضایت بخش است. این بسیار مقرون به صرفه تر از پوشش های زیبایی است. با این حال، ممکن است برای همه نتایج یکسانی نداشته باشد. سفید کردن دندان ها به مرور زمان برمی گردد. در طول فرآیند سفید کردن و چند روز آینده، ممکن است حساسیت در دندان ها ایجاد شود. در صورت لزوم، بیمار می تواند از مسکن های توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کند.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن