دندان های عقل، سومین دسته از دندان های آسیاب هستند که در دو طرف دهان، بالا و پایین و در انتهای لثه رشد می کنند. معمولاً زمانی که فرد بین 17 تا 21 سال سن دارد شروع به رشد می کنند. در این زمان، 28 دندان دیگر در دهان قرار دارند، بنابراین در بیشتر موارد فضای کافی در دهان برای رشد صحیح دندان عقل وجود ندارد. به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و یا فقط مقداری از آن بیرون بیاید. دندان های عقلی که از این طریق رشد می کنند به عنوان نهفته شناخته می شوند. 


چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان عقل، درد شدید داشته باشد باید هر چه زودتر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه شود. دندانپزشک دندان‌ها را بررسی می‌کند و احتمالا توصیه می‌کند که باید آن‌ را خارج کنید. اگر دندانپزشک تشخیص دهد  که لازم است دندان عقل خارج شود، معمولاً از دهان عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود. عکسبرداری به دندانپزشک کمک می کند که دید واضح تری از موقعیت دندان ها داشته باشد. مانند سایر مشکلات دندانی، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه شود، نه این که منتظر معاینه منظم دندان باشید.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



برخی از علائم رایج رویش دندان عقل

.1 تحریک در لثه، ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید و متوجه تورم در لثه در ناحیه پشت دندان آسیاب دوم شوید.


.2 احساس درد، رویش دندان عقل اغلب باعث ایجاد درد مبهم در پشت فک می شود که برای برخی افراد می تواند به درد مکرر و بیشتر تبدیل شود.


.3 درد در نواحی دیگر، دندان عقل گاهی به اعصاب فشار وارد می کند که باعث درد در اطراف فک، چشم و گوش می شود.


.4 التهاب و قرمزی لثه ها، لثه ها ممکن است با شروع به بیرون آمدن دندان ها، قرمز یا صورتی تیره شوند.


.5 لکه های سفید کوچک، لکه های سفید کوچکی که در پشت دندان آسیاب دوم ظاهر می شوند، نشانه واضحی است که دندان عقل شروع به رشد کرده است. لکه های سفید در واقع بالای دندان های جدید ایجاد می شوند.



چرا دندان عقل کشیده می شود؟

اگر دندان عقل نهفته باشد، اما مشکلی ایجاد نکند، معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. ولی ممکن است خطر و عوارضی را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات، دندان عقل که نهفته شده یا به طور کامل از سطح لثه بیرون نیامده باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی  در دهان و دندان ها شود. غذا و باکتری ها می توانند در اطراف دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند که می تواند منجر به موارد زیر شود:


پوسیدگی دندان 

بیماری لثه (که ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود).

پریکورونیت، زمانی که ایجاد پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود.

سلولیت، یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو

آبسه، ایجاد کیسه چرک در دندان عقل یا بافت اطراف که منجر به عفونت باکتریایی می شود.

کیست، به ندرت، دندان عقلی که از سطح لثه بیرون نیامده باشد، دچار کیست (ورم پر از مایع) می شود.

بسیاری از این مشکلات را می توان با دهان شویه های ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک ها درمان کرد. برداشتن دندان عقل معمولاً زمانی توصیه می شود که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند.

حتما این مقاله بخوانید: روکش دندان در اصفهان


نحوه برداشتن دندان عقل

دندانپزشک ممکن است دندان عقل را خارج کند یا شما را برای درمان به یک جراح متخصص ارجاع دهد. قبل از برداشتن دندان، معمولاً این روش برای شما توضیح داده می شود و ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید.

معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی تزریق می شود. همچنین در حین کشیدن دندان فشاری را احساس خواهید کرد، زیرا جراح دهان یا دندانپزشک باید با تکان دادن دندان به عقب و جلو، حفره دندان را باز کند. گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ضروری است و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن آن به قطعات کوچکتر تبدیل شود. برداشتن دندان عقل، بین چند دقیقه تا 20 دقیقه طول می کشد،. 

پس از برداشتن دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان ایجاد شود. گاهی اوقات، کبودی خفیفی نیز قابل مشاهده است. معمولاً درد و ناراحتی در 3 روز اول بیشتر است، اما می تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


عوارض احتمالی

کشیدن دندان عقل نیز مانند تمام جراحی‌ها ممکن است با خطرات و عوارضی همراه باشد. این خطرات شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است که هر دو آن ها در صورت سیگار کشیدن در دوران نقاهت تشدید می شوند.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی، عارضه حفره خشک است که احساس ناراحتی و درد در لثه یا فک ایجاد می شود و گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از جراحی دندان را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین خطر آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس گزگز یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این معمولا موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.


منبع: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان