به منظور جرم گیری دندان، دندانپزشک تمام پلاک ها و جرم ها (پلاک های سفت شده)، در بالا و زیر خط لثه را از بین می برد. سپس دندانپزشک شروع به روت پلنینگ می کند، ریشه دندان ها را صاف می کند تا به لثه ها کمک کند تا دوباره به دندان ها بچسبند. انجام جرم گیری و روت پلانینگ ممکن است بیش از یک بار طول بکشد و ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد.

جرم گیری و صاف کردن ریشه، یک روش تمیز کردن عمیق زیر خط لثه است، که برای درمان بیماری لثه استفاده می شود. رسوبات انباشته شده روی دندان را می توان با این روش به طور کامل از بین برد. پلاک روی دندان ها می تواند منجر به بوی بد دهان شود و اگر برای رفع آن اقدامی نشود، باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان



چرا به جرم گیری دندان نیاز داریم؟

بیماری لثه، توسط یک لایه چسبنده باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. پلاک همیشه روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، اما اگر آن ها به خوبی تمیز نشوند، باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند باعث التهاب لثه‌ها شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، لثه ها از دندان ها جدا می شوند و فضاهایی به نام پاکت ایجاد می کنند. پس از آن پلاک در آن ها گیر می کند و با مسواک زدن معمولی پاک نمی شود. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.


نکات مراقبتی بعد از جرم گیری

بعد از جرم گیری، ممکن است یک یا دو روز درد داشته باشید و تا یک هفته دندان ها، حساس باشند. همچنین ممکن است لثه‌ها متورم شده و خونریزی کنند.

برای جلوگیری از عفونت، کنترل درد و کمک به بهبودی سریع، دندانپزشک ممکن است قرص یا دهانشویه تجویز کند. 

مراقبت خوب از دندان ها در خانه، برای جلوگیری از ایجاد بیماری لثه ضروری است. دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید، روزانه بین دندان ها را تمیز کنید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، از مصرف تنباکو خودداری کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

همچنین افرادی که به شدت از سیگار و الکل استفاده می کنند به سرعت روی دندان هایشان پلاک ایجاد می شود.

 مصرف بیش از حد قهوه، چای و نوشیدنی های رنگی نیز ممکن است تشکیل پلاک روی دندان ها را تشدید کنند.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


جرم گیری دندان چگونه انجام می شود؟

برای جرم گیری دندان، در صورتی که پلاک حاد نباشد، دندانپزشک از جرمگیر ساده و دستی استفاده می کند. در غیر این صورت از ابزارهای تخصصی تر استفاده می شود. در دندانپزشکی، دستگاه جرم گیری دندان دارای نوک فلزی خاصی است که با یک حرکت چرخشی و ضربه زدن به پلاک، پلاک های دندانی را از بین می برد.



مزایای جرم گیری دندان

برخی افراد بر این باورند که جرم گیری دندان منجر به آسیب های دندانی می شود. این یک تصور اشتباه است و انجام جرمگیری حداقل یک بار در سال توسط متخصصین ارتودنسی یا دندانپزشکان توصیه می شود. این درمان نباید بیش از دو بار در سال انجام شود.

میکروارگانیسم های مختلفی در محیط دندان وجود دارند. این میکروارگانیسم ها همراه با انواع غذاها به ویژه غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات به سطح دندان می چسبند. با گذشت زمان، این امر منجر به ایجاد لایه های زرد و قهوه ای روی سطح دندان می شود. این لایه ها که پلاک های میکروسکوپی نامیده می شوند، به راحتی از روی دندان جدا نمی شوند. پلاک های میکروسکوپی را نمی توان حتی با نخ دندان یا مسواک برقی از روی سطح دندان پاک کرد.

اگر این لایه های مضر حذف نشوند، می توانند عوارض مختلفی برای لثه و دندان ایجاد کنند. به دلیل وجود پلاک های دندانی، لثه ها ملتهب و قرمز می شوند. در صورت عدم پیشگیری، بیمار دچار فرسایش لثه و استخوان و انحراف دندان می شود. در نهایت دندان لق می شود و از بین می رود.

با پرداخت هزینه نسبتاً کمی برای جرم گیری دندان می توانید از این عوارض جلوگیری کنید. علاوه بر این، شما متحمل هزینه های گزافی برای ترمیم دندان و لثه نخواهید شد.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


جرم گیری دندان بعد از درمان ارتودنسی

پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، ممکن است دندان ها کمی تغییر رنگ دهند. برای رسیدن به نتیجه بهتر و مطلوب تر، پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، متخصص ارتودنسی به بیمار توصیه می کند که جرم گیری یا سفید کردن و بلیچینگ دندان را انجام دهد، زیرا علاوه بر زیباتر کردن لبخند، از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند.


نقش جرم گیری در سلامت لثه

جرم گیری دندان، تاثیر مستقیمی بر حفظ سلامت لثه دارد. دندان ها و لثه به طور مداوم در معرض بزاق حاوی مواد معدنی، غذا و نوشیدنی ها هستند. این امر منجر به تشکیل ماده چسبنده ای به نام پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی، باعث تکثیر باکتری ها در دهان و لثه می شود که منجر به پوسیدگی دندان ها و تحلیل لثه می شوند.

بافت سالم لثه محکم به دندان ها چسبیده است. هنگامی که حجم پلاک های دندانی افزایش می یابد، به تدریج لثه ها را از بین می برند و جایگزین بافت لثه می شوند. بر این اساس، پایه دندان سست می شود.

روند تحلیل لثه و جایگزینی آن با پلاک های دندانی به تدریج و در طول زمان اتفاق می افتد و اکثر بیماران متوجه آسیب یا عقب نشینی لثه های خود نمی شوند. با توجه به اینکه اکثر بیماران پس از جرم گیری تصور می کنند که عمل جرم گیری باعث تخریب بافت لثه آن ها شده است. در واقع لثه های عقب رفته ناشی از افزایش پلاک دندان، پس از جرم گیری ظاهر می شوند. با جرم گیری به موقع می توان از تحلیل لثه جلوگیری کرد.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



سوالات متداول جرم گیری دندان

1. جرمگیری را هر چند وقت یکبار باید انجام داد؟

افرادی که بعد از یک جلسه جرم گیری بهداشت دهان خود را رعایت می کنند نیازی به تکرار جرم گیری برای مدت طولانی ندارند. با این حال، بزاق در برخی افراد دارای ترکیبات خاصی است که آن ها را مستعد تشکیل پلاک و بیماری های لثه می کند. جرم گیری در فواصل زمانی کوتاه (هر 6 ماه یکبار) به این افراد توصیه می شود.

2. آیا استفاده از خمیر دندان ضد پلاک مشکلی دارد؟

پلاک دندان را نمی توان با مسواک زدن و خمیر دندان پاک کرد. خمیردندان های ضد پلاک فقط لکه های دندان را از بین می برند و نباید به طور مداوم استفاده شوند. این خمیردندان‌ها علاوه بر حساسیت‌های احتمالی، باعث سایش دندان‌ها می شوند و می‌توانند خراش‌های ریز روی سطح دندان ایجاد کنند که آن ها را مستعد تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک‌های میکروبی می‌کند.

3. ممکن است جرمگیری باعث از بین رفتن مینای دندان و آسیب دندان شود؟

تنها تاثیر جرم گیری روی دندان، حساسیت به سرما و گرما است که ممکن است پس از جرم گیری ایجاد شود. اکثر مردم به اشتباه فکر می کنند که مینای دندان ساییده شده است.

4. آیا جرم گیری با درد همراه است و نیاز به بیهوشی دارد؟

جرم گیری با دستگاه های دستی با درد خفیف در افراد دارای لثه سالم همراه است. اما در افراد مبتلا به بیماری لثه، جرم گیری معمولاً با خونریزی لثه، درد و ناراحتی همراه است. درد اغلب قابل تحمل است و نیازی به بیهوشی ندارد.

5. آیا جرم گیری دندان ها را سفید می کند؟

جرم گیری فقط پلاک ها را از بین می برد و رنگ دندان ها اصلا تغییر نمی کند. برای درخشندگی و سفید کردن دندان ها باید همزمان بلیچینگ انجام شود.

6. آیا می توان روی دندان های کامپوزیت، لمینت یا ایمپلنت جرم گیری کرد؟

بله، جرم گیری را می توان روی ونیرهای کامپوزیت، لمینت ها و ایمپلنت های دندانی انجام داد. اما برای جرم گیری آن ها دقت و مهارت زیادی لازم است، زیرا نسبت به دندان های اصلی حساسیت بیشتری دارند. 

7. آیا می توان دندان ها را با لیزر جرم گیری کرد؟

بله، جرم گیری لیزری بهترین روش برای جرم گیری است. این یک روش جرم گیری سریع است و در بهبود التهاب لثه بسیار موثر است.

8. آیا می توان دندان ها را در خانه جرم گیری کرد؟

جرم گیری در خانه با استفاده از مواد طبیعی نمی تواند جایگزین دندانپزشکی شود. استفاده صحیح از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن، مصرف میوه و سبزیجات و غرغره کردن با دهانشویه و محلول پراکسید هیدروژن و پرهیز از سیگار و الکل قطعا می تواند به سلامت دندان ها کمک کند.


منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن