به منظور سالم ماندن دندان ها و لثه ها و همچنین ایجاد عادات خوب و درست مراقبت از دهان بسیار حائز اهمیت است. بهتر است به محض این که دندان های کودک شروع به بیرون آمدن کرد، مسواک زدن را شروع کنیم. می توان از مسواک کودک با یک لکه کوچک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کرد.

اگر در ابتدا نتوانستید زیاد مسواک بزنید نگران نباشید. نکته مهم این است که کودک را به مسواک زدن به عنوان بخشی از برنامه روزمره عادت دهید.

 حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



نکات مسواک زدن برای نوزادان


  • برای نوزادان و کودکان نوپا تا 3 سال، از مقدار خیلی کم خمیر دندان و برای کودکان 3 تا 6 سال به اندازه یک نخود استفاده کنید.
  • به تدریج مسواک زدن دندان های کودک را با دقت بیشتری شروع کنید و تمام سطوح دندان ها را بشویید. حداقل دو بار در روز این کار را انجام دهید، درست قبل از خواب و در زمان دیگری که با روال شما مطابقت دارد.
  • همه کودکان مسواک زدن را دوست ندارند، بنابراین ممکن است مجبور باشید به تلاش خود ادامه دهید. بدین منظور مسواک زدن را  به یک بازی تبدیل کنید، یا همزمان دندان های خود را مسواک بزنید و سپس به کودک خود کمک کنید تا دندان هایش را به خوبی بشوید.
  • ساده ترین راه برای مسواک زدن دندان های کودک، این است که او را روی زانوی خود بنشانید و سر او را به سمت عقب خم کنید و روی سینه خود قرار دهید. 
  • دندان ها را به صورت دایره های کوچک مسواک بزنید و تمام سطوح دندان را بشویید و کودک خود را تشویق کنید تا خمیر دندان را بیرون بیاندازد. نیازی به شستشو با آب نیست، زیرا فلوراید را از بین می برد.
  • بر مسواک زدن نظارت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما مقدار مناسبی از خمیر دندان را دریافت می کند و خمیر دندان را نمی خورد.
  • به کودکتان کمک کنید تا دندان‌هایش را مسواک بزند، تا زمانی که مطمئن شوید خودش می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. که به طور معمول تا زمانی که حداقل 7 ساله شوند نیاز به کمک دارند.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان

مراقبت از دندان نوزاد



بردن کودک به کلینیک دندانپزشکی


وقتی برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه می کنید، فرزندتان را با خود ببرید تا به این کار عادت کند. همچنین برای اطمینان بیشتر از سلامت دهان و دندان های او، حداقل سالی یک بار توسط دندانپزشک معاینه شود. 

قند و پوسیدگی دندان

شکر، باعث پوسیدگی دندان می شود، که به میزان قند موجود در غذاها و نوشیدنی های شیرین و به مدت زمان تماس دندان ها با قند بستگی دارد.

همچنین آب نبات چوبی و نوشیدنی های شیرین آسیب رسان هستند، زیرا دندان ها را برای مدت طولانی در معرض مواد قندی قرار می دهند. اسید موجود در نوشیدنی هایی مانند آب میوه می تواند به دندان ها نیز آسیب برساند.

قندهایی که به طور طبیعی در میوه های کامل و شیر یافت می شوند کمتر باعث پوسیدگی دندان می شوند، بنابراین نیازی به کاهش مصرف این نوع قندها نیست.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


چگونه از میزان قند کمتری در رژیم غذایی کودک استفاده کنیم؟

  • این نکات به ما کمک می کند تا میزان قند موجود در رژیم غذایی کودک را کاهش دهیم و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم:
  • از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر خودداری کنید. بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال شیر و آب معمولی است.
  • استفاده از بطری‌ها برای شیر دوشیده شده، شیر خشک یا آب جوشیده سرد شده اشکالی ندارد. اما استفاده از آن ها برای آبمیوه یا نوشیدنی های شیرین می تواند پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • از 6 ماهگی می توانید نوشیدنی را در یک فنجان به نوزادان بدهید.
  • هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، او را تشویق کنید که غذاها و نوشیدنی های خوش طعم و بدون قند بخورد. بررسی کنید که آیا در غذاهای از قبل آماده شده کودک (از جمله غذاهای شور)، سوخاری ها و نوشیدنی های کودک قند مصرف نشده باشد یا به مقدار خیلی کم باشد. همچنین به برچسب حاوی ترکیبات بر روی مواد غذایی بیشتر دقت کنید. 
  • اگر می‌خواهید به فرزندتان غذاهای شیرین یا آب میوه بدهید، فقط در زمان غذا به او بدهید. به یاد داشته باشید که 1 قسمت آب میوه را با 10 قسمت آب رقیق کنید. کودک، نباید بیش از 1 نوشیدنی آب میوه (150 میلی لیتر) در هر روز مصرف کند.
  • به کودک خود بیسکویت یا شیرینی ندهید، از خانواده و دوستان خود نیز بخواهید همین کار را انجام دهند. به جای آن چیزهایی مانند برچسب، مداد رنگی، کتاب رنگ آمیزی و حباب به او بدهند. ممکن است گرانتر از شیرینی ها باشند، اما ماندگاری بیشتری دارند.
  • هنگام خواب یا در طول شب، فقط به کودک خود شیر مادر، شیر خشک یا آب جوشیده سرد شده بدهید.
  • اگر فرزند شما به دارو نیاز دارد، از داروساز یا پزشک عمومی خود بپرسید که آیا گزینه ای بدون قند وجود دارد یا خیر.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



میزان مصرف قند کل خانواده خود را بررسی کنید و ببینید چگونه قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

ساکارز، گلوکز، دکستروز، مالتوز، فروکتوز و نشاسته هیدرولیز شده همگی قند هستند. شکر یا شربت معکوس، عسل، شکر خام، شکر قهوه ای، نیشکر، شکر موسکووادو و آب میوه های غلیظ نیز قند هستند.

دندان های سالم، برای سلامت کلی کودک مهم هستند. آن ها به کودک کمک می کنند تا به خوبی غذا بخورد، همچنین بر گفتار او نیز تاثیر گذار هستند. دندان ها، همچنین بر نحوه رشد فک کودک تأثیر می گذارند. مراقبت خوب از دهان و دندان به ایجاد عادات دندانی خوب کمک می کند. مراقبت ضعیف از دندان ها می تواند منجر به عفونت، پوسیدگی، بیماری یا سایر مشکلات دندانی شود.


منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن