مقدمه:

روکش دندان در اصفهان بهترین روش درمانی برای دندان های پوسیده ایی است که با سایر روش ها نمی توان آن ها را ترمیم کرد. دندان انسان با گذشت زمان و حتی بر اثر عوامل گوناگون ممکن است  دچار پوسیدگی شود و نتوان با روش های درمانی آن ها را ترمیم کرد به همین دلیل دندان پزشکان یک روش درمانی تاثیر گذار به بیماران پیشنهاد می کنند. به قسمت سفید رنگ دندان که خارج از لثه قرار گرفته شده تاج دندان می‌‌گویند که روکش دندان جایگزین تاج دندان خواهد شد. این روش کاربرد زیبایی و ترمیمی دارد و با نام پروتز ثابت شناخته می‌ شود. جنس های روکش دندان در اصفهان گوناگون است و بعد از قالب گیری توسط دندانپزشک به لابراتوار تحویل می گردد لابراتوار دندانساز با توجه به قالب روکش دندان را می سازد. در واقع روکش دندان یک لایه روکش است که روی دندان های پوسیده چسبیده می شود. اگر می خواهید در رابطه با روکش دندان در اصفهان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

روکش دندان، کلاهکی است که در بالای دندان آسیب دیده قرار می گیرد. روکش دندان در اصفهان برای محافظت، پوشاندن و بازگرداندن شکل دندان ها، زمانی که ترمیم دندان به تنهایی مشکل را حل نمی کند، استفاده می شوند. روکش های دندانی، از جنس رزین، فلزات، سرامیک و چینی ساخته می شوند. آن ها معمولاً در طول زمان به مراقبت خاصی به جز بهداشت منظم دهان و دندان نیاز ندارند.


علت استفاده از روکش دندان در اصفهان

  • محافظت از دندان ضعیف در برابر شکستن
  • ترمیم دندان شکسته یا دندانی که شدیدا فرسوده است
  • پوشاندن و محافظت از دندان با پرکردگی زیاد
  • نگه داشتن بریج دندان در جای خود
  • پوشاندن دندان های بدشکل یا دارای تغییر رنگ شدید
  • پوشاندن ایمپلنت دندان
  • پوشاندن دندانی که عصب کشی در اصفهان شده است


آنله و روکش 4/3 چیست؟

انواع مختلفی از روکش ها وجود دارند که می توانند روی دندان ها استفاده شوند. روکش‌های آنله و روکش‌های 4/3 انواعی از روکش دندان در اصفهان هستند که به اندازه روکش‌های سنتی دندان زیرین را نمی‌پوشانند. روکش سنتی کل دندان را می پوشاند. آنله و روکش 4/3 ممکن است زمانی مناسب باشند که هنوز ساختار دندانی محکم است. این رویکرد محافظه کارانه تری، در مقایسه با پوشش کامل تاج در نظر گرفته می شود. در این روش، دندانپزشک ناحیه آسیب دیده را برمی دارد و برای دریافت روکش، دندان را تغییر شکل می دهد.

روکش دندان چیست؟

با گذشت زمان، دندان ها ممکن است آسیب ببینند. این آسیب به دلایل مختلفی مانند: پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی یا صرفاً استفاده در طول زمان، اتفاق می افتد. در نتیجه، دندان ها ممکن است شکل یا اندازه خود را از دست بدهند. روکش دندان در اصفهان ، می‌توانند روی دندان قرار بگیرند وشکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان را بازیابی کنند. روکش دندان در جای خود روی دندان، چسبانده می شود و قسمت قابل مشاهده دندان را می پوشاند. دندان یکی از اعضای اصلی بدن محسوب می ‌شود که بر زیبایی و درست غذا جویدن تاثیر زیادی خواهد داشت. به همین دلیل باید به سلامت دهان و دندان توجه ویژه ای داشت.

امروزه برای درمان مشکلات دندان روش های نوین و پیشرفته ایی ابداع شده اند که یکی از آن ها روکش دندان در اصفهان است. این روش مورد استقبال بسیاری از بیماران قرار گرفته، از روکش دندان برای دندان هایی استفاده می شود که نمی توان با ترمیم، آن ها را درست کرد. به طور مثال اگر یک دندان بیش از اندازه پوسیده شود نمی ‌توان با روش پر کردن آن را درمان کرد به همین دلیل باید از روکش دندان استفاده کرد، دندان هایی که دچار عفونت ریشه شده اند باید تحت درمان ریشه باشند و پس از درمان کامل ریشه، برای آنها از روکش استفاده شود. لازم به ذکر است که روش درمان روکش دندان برای همیشه باقی نخواهد ماند و امکان دارد، دندان در زیر روکش دچار پوسیدگی شود یا پس از گذشت زمان نیاز به درمان داشته باشد، همچنین ممکن است دندان های پوسیده با درمان ریشه یا پر کردن ترمیم گردند و دیگر نیازی به استفاده از روکش دندان نباشد. روکش دندان به طور انتخابی است و به دندان های افراد جلوه می دهد. همچنین دندان به طور کامل ایزوله، زیر روکش باقی خواهد ماند و درصد خرابی ان صفر خواهد شد، این امر سبب می‌ شود که عمر دندان پوسیده افزایش یابد.

روکش دندان در اصفهان از چه چیزی ساخته شده اند؟

روکش ها را می توان از مواد مختلفی ساخت از جمله:

  • فلز: فلزات مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن ها در تاج دندان استفاده کرد، از جمله طلا، پالادیوم، نیکل و کروم. روکش های فلزی به ندرت می شکنند، از نظر ساییدگی بیشترین دوام را دارند و فقط نیاز به برداشتن مقدار کمی از دندان دارند. آن ها همچنین می توانند نیروهای گاز گرفتن و جویدن را تحمل کنند.
  • فلز چینی: این نوع تاج دندان را می توان با رنگ دندان های کنار تاج مطابقت داد. آن ها رنگ دندان طبیعی تری دارند. با این حال، گاهی اوقات فلز زیر کلاه چینی تاج به صورت یک خط تیره ظاهر می شود. سایر معایب عبارتند از: احتمال ترک خوردن یا شکستن قسمت چینی روکش و ساییده شدن تاج دندان های روبروی آن در داخل دهان. این سایش روی دندان‌هایی تأثیر می‌گذارد که در هنگام بسته شدن دهان با روکش دندان در تماس هستند. روکش‌های دندانی با فلز چینی می‌توانند انتخاب خوبی برای دندان‌های جلو یا عقب باشند.
  • تمام رزین: روکش های دندانی ساخته شده از رزین عموماً ارزان تر از سایر انواع روکش هستند. با این حال، آن ها به مرور زمان فرسوده می شوند و بیشتر از روکش های فلز چینی می شکنند.
  • تمام سرامیک یا تمام چینی: این نوع روکش های دندان، بهترین تطابق رنگ طبیعی را در مقایسه با هر نوع روکش دیگری ارائه می دهند. همچنین اگر به فلز حساسیت دارید، انتخاب خوبی هستند. با این حال، آن ها به اندازه روکش های فلز چینی، قوی نیستند. همچنین می توانند دندان های روبروی خود در دهان را کمی بیشتر از روکش های فلزی یا رزین فرسایش دهند. روکش های تمام سرامیکی انتخاب خوبی برای دندان های جلو هستند.
  • سرامیک فشرده: این روکش های دندان دارای هسته داخلی سختی هستند. روکش های دندانی سرامیکی فشرده، جایگزین آستر فلزی می شوند که در فرآیند ساخت روکش تمام سرامیکی استفاده می شود. روکش های سرامیکی فشرده بهترین تطابق رنگ طبیعی را فراهم می کند. همچنین ماندگاری بیشتری نسبت به تاج های تمام چینی دارند.


روکش دندان در اصفهان


مراحل انجام روکش دندان در اصفهان

روکش دندان در اصفهان توسط دندانپزشکان متخصص انجام می شود. تمام مراحل انجام این کار به طور کاملاً بهداشتی انجام خواهد شد، در ادامه با این مراحل آشنا خواهید شد:
  • دندانپزشک افراد را معاینه کرده و از دندان مورد نظر عکس پرتوی گرفته تا وضعیت پوسیدگی دندان و وضعیت ریشه آن مشخص گردد.
  • پس از آن دندان باید آماده شود، در این فرآیند دندان تراشیده می گردد تا فضای لازم برای اضافه شدن روکش به وجود بیاید.
  • از دندان مورد نظر قالب گیری می ‌کنند سپس برای ساخت و ترمیم قالب به آزمایشگاه ارسال می گردد.
  • بعد از آماده شدن روکش روی دندان قرار داده می‌ شود و پس از امتحان در صورت نیاز تنظیم می‌ شود اگر مشکلی به وجود نیاید روکش به دندان متصل می ‌گردد

روکش دندان در اصفهان چگونه آماده می شود؟

شما معمولاً دو بار به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد تا برای روکش دندان آماده شوید.

در اولین ویزیت، دندانی که قرار است تاج را دریافت کند، معاینه و آماده می شود. از دندان و استخوان اطراف آن با اشعه ایکس عکس گرفته می شود. در صورت وجود موارد زیر، دندانپزشک ممکن است مجبور شود قبل از گذاشتن روکش دندان، یک درمان ریشه انجام دهد:

  • پوسیدگی دندان
  • خطر عفونت
  • آسیب به پالپ دندان
  • پالپ، بافت نرم داخل دندان است که حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت است.

دندانی که روکش را دریافت می‌کند، در بالا و کناره‌ها سوهان می‌خورد. با این کار فضایی برای تاج، ایجاد می شود. مقدار دندانی که سوهان زده می شود بستگی به نوع تاج دارد. روکش‌های تمام فلزی دندان نازک‌تر هستند و به اندازه روکش‌های تمام چینی یا فلز چینی نیازی به برداشتن دندان ندارند.

پس از تغییر شکل دندان، از یک خمیر یا بتونه (که به آن قالب نیز می گویند)، برای تهیه یک کپی از دندانی که قرار است تاج را دریافت کند، استفاده می شود. همچنین قالب‌هایی از دندان‌های بالا و دندانی که باید روکش شود، گرفته می شود. این کار برای اطمینان از این است که در نهایت ارتفاع دندان مناسب باشد.

قالب ها به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شوند. آزمایشگاه، روکش ها را می سازد و معمولاً در عرض دو تا سه هفته به مطب دندانپزشکی برمی گردد. در ویزیت دوم تاج دائمی روی دندان قرار می گیرد. ابتدا، تناسب و رنگ تاج دائمی بررسی می شود. اگر همه چیز درست باشد، گاهی اوقات از یک بی حس کننده موضعی نیز برای بی حس کردن دندان استفاده می شود و تاج جدید به طور دائم در جای خود چسبانده می شود.

آیا روکش نیاز به مراقبت خاصی دارد؟

روکش دندان در اصفهان، نیاز به مراقبت خاصی ندارد. با این حال، دندان زیرین باید از پوسیدگی یا بیماری لثه محافظت شود. به همین دلیل، باید از شیوه های بهداشت دهان و دندان استفاده شود.  به طور متوسط، روکش ها بین 5 تا 15 سال دوام می آورند. طول عمر یک روکش، به میزان رعایت بهداشت دهان و عادات شخصی بستگی دارد. این عادات می تواند شامل دندان قروچه یا فشردن، جویدن یخ، جویدن ناخن و استفاده از دندان برای باز کردن بسته بندی باشد.

همانطور که متوجه شدید که یکی از روش ‌های درمانی برای دندان های آسیب دیده استفاده از روکش دندان است اما باید بدانید که پس از انجام روکش دندان باید از آن مراقبت ویژه ای داشت مراقبت های بعد از روکش دندان عبارتند از:
  • استفاده از مسواک پس از هر بار غذا خوردن
  • اجتناب از خوردن غذاهای سفت که امکان دارد سبب لب پر شدن یا شکستن روکش دندان شوند
  • مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار
  • استفاده نکردن از خمیر دندان های سفید کننده
  • خریداری مسواک های نرم و استفاده نکردن از مسواک های سفت زیرا امکان دارد به روکش و لثه آسیب وارد کنند.
  • استفاده از خمیردندان های فلوراید دار
  • استفاده روزانه از نخ دندان
نتیجه گیری
همان طور که در مطالب بالا خواندید دندانهای افراد ممکن است بر اثر عوامل گوناگونی پوسیده خراشیده و یا حتی از بین بروند روکش دندان در اصفهان برای دندانهای که با استفاده از روش ‌های درمانی ترمیم نخواهد شد بهترین گزینه است و دندان در اصفهان توسط متخصصین انجام می ‌شود.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن