از دست دادن کامل یا جزئی از دندان ها، در صورت درمان نشدن، تنها بر تصویر فرد از خود تأثیر نمی گذارد، بلکه می تواند خطر ابتلا به مشکلات تغذیه ای و سایر اختلالات سلامت سیستمیک را افزایش دهد. خوشبختانه، یک روش قابل اعتماد و آزمایش شده برای درمان این بیماری وجود دارد: دندان مصنوعی کامل یا جزئی.

حتما این مقاله از بخوانید: ایمپلنت در اصفهان


پروتزهای متحرک چگونه کار می کنند؟

پروتزهای کامل یا جزئی، از پایه ای به رنگ لثه ساخته شده از رزین پلاستیکی تشکیل شده است که روی برجستگی آلوئولی (استخوانی) باقیمانده، که قبلا دندان ها را نگه داشته است، قرار می گیرد. دندان‌های مصنوعی که از پایه بیرون می‌آیند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانند دندان‌های طبیعی به نظر برسند و عمل کنند. پروتزها، اساساً به دلیل تناسبشان با برجستگی های آلوئولی در جای خود قرار می گیرند. به همین دلیل است که بسیار مهم است که آن ها به درستی نصب شوند. پروتز فوقانی همچنین از سطح بزرگ سقف دهان (کام) حمایت می شود که به طور کلی آن را بسیار پایدار می کند.

در ابتدا، افراد درحین استفاده از پروتز ممکن است نیاز به عادت کردن از نظر صحبت کردن و غذا خوردن داشته باشند. زیرا دندان مصنوعی در فضایی که قبلاً توسط دندان ها اشغال شده بود قرار می گیرد. اما با گذشت زمان، ماهیچه‌ها، اعصاب و رباط‌های دهان یاد می‌گیرند که به روش‌های جدیدی کار کنند، که اجازه می‌دهد این عملکردها به طور طبیعی انجام شوند. دندان مصنوعی همچنین به حمایت از اسکلت صورت و بافت های نرم لب ها و گونه ها کمک می کند، که می تواند به ایجاد ظاهری جوان تر نیز کمک کند.

حتما این مقاله از بخوانید: روکش دندان در اصفهان


انواع پروتز متحرک 


  • پروتزهای فوری: این ها معمولاً ابزاری موقتی برای کمک به شما جهت استفاده از پروتز مصنوعی هستند. به دلیل تنظیم مجدد عضلانی و همچنین انقباض طبیعی لثه ها، پروتزهایی هستند که بلافاصله پس از کشیدن دندان در دهان قرار می گیرند.
  • پروتزهای کامل معمولی: این ها با دقت ساخته شده اند که تا حد امکان شبیه دندان های طبیعی باشند و می توانند برای مدت طولانی در دهان شما به درستی عمل کنند.
  • پروتزهای اوردنچر با پشتیبانی از ایمپلنت: برای افزایش پایداری پروتز تحتانی یا بالایی، می‌توان آن را با استفاده از دو یا چند ایمپلنت دندان به طور ایمن لنگر انداخت. فک بالا به دلیل تراکم استخوان کمتر به ایمپلنت های بیشتری (به طور کلی سه یا بیشتر) نسبت به فک پایین نیاز دارد. بسیاری از مردم معتقدند که این گزینه، تعادل عالی از راحتی و عملکرد را ارائه می دهد.




انواع پروتز پارسیل


پروتزهای جزئی انتقالی: این پروتزهای پلاستیکی متحرک، نسبتاً ارزان به عنوان جایگزینی موقت دندان و حفظ فضا عمل می کنند. به عنوان مثال، زمانی که منتظر هستید تا دهان خود پس از کشیدن دندان بهبود یابد. پس از تکمیل فرآیند بهبود، می توان ایمپلنت های دندانی را قرار داد. پروتز پارسیل، ممکن است دارای چارچوب فلزی و گیره هایی باشد که به دندان های شما متصل می شود، یا می توانند اتصالات دیگری داشته باشند که ظاهر طبیعی تری دارند. در برخی موارد، یک پروتز جزئی متحرک، برای اتصال به دندان‌های طبیعی شما با دستگاه‌هایی به نام اتصالات دقیق ساخته می‌شود. اتصالات دقیق عموماً زیباتر از گیره ها هستند.

پروتزهای متحرک جزئی (RPDs): این پروتزهای متحرک، معمولاً از ویتالیوم ریخته گری ساخته می شوند. این پروتزهای متحرک به خوبی و بسیار سبک ساخته شده اند. آن ها کمی گرانتر از پروتزهای پلاستیکی هستند اما بهتر داخل دهان جا می گیرند. با این حال، آن ها بسیار ارزان تر از ایمپلنت ها یا پل های ثابت هستند.

حتما این مقاله از بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


نحوه ساخت و نصب دندان مصنوعی


ساخت پروتز آزمایشگاهی با کیفیت، ترکیبی از علم و هنر است. ابتدا یک قالب دقیق از برجستگی های آلوئولی در بالا و پایین دهان ایجاد می شود. پایه پروتز از این قالب در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود. دندانپزشک و تکنسین آزمایشگاه با همکاری یکدیگر، از میان اندازه‌ها و اشکال مختلف دندان‌های مصنوعی را انتخاب می‌کنند تا لبخندی با ظاهر طبیعی ایجاد کنند. وقتی همه از نتیجه راضی بودند، پروتزهای موقت به صورت دائمی ساخته می شوند.

برای فعال کردن گفتار و غذا خوردن عادی، حفظ تعادل لقمه بسیار مهم است. این بدان معنی است که دندان مصنوعی بالا و پایین به هم می رسند و به درستی یکدیگر را تثبیت می کنند. شکل و عملکرد پروتزها به دقت بررسی می شود تا از درستی و کارکرد آن ها اطمینان حاصل شود.

حتما این مقاله از بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان



بعد از گرفتن دندان مصنوعی چه انتظاری دارید؟

اگر اخیراً دندان‌های خود را از دست داده‌اید و دندان مصنوعی فوری دریافت کرده‌اید، مشاهده انقباض بافت و از دست دادن استخوان، طبیعی است. بنابراین، طی چند ماه ممکن است متوجه شوید که پروتزهای فوری، دیگر مناسب نیستند. در این مرحله شما دو انتخاب خواهید داشت: می توانید پروتزهای فوری (موقت) خود را دوباره روکش کنید. این بدان معنی است که مواد زیر پایه دندان مصنوعی اضافه می شود تا با خطوط جدید برجستگی آلوئولی مطابقت داشته باشد. یک گزینه بهتر این است که به سراغ مجموعه ای از پروتزهای کامل معمولی بروید که دوام بیشتری دارند و مناسب تر هستند. با مراقبت مناسب، دندان مصنوعی راه حلی کاربردی، زیبایی شناختی و اقتصادی برای مشکل از دست دادن دندان ارائه می دهد.


منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن