درمان ارتودنسی، اغلب برای بهبود ظاهر و هم ترازی دندان های کج، بیرون زده یا شلوغ وبه طور کلی برای اصلاح مشکلات دندان ها استفاده می شود.


حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان

از مزایای ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-         اصلاح شلوغی دندان ها و صاف کردن آن ها

-         اصلاح دندان های جلو و عقب، به طوری که دندان ها به طور یکنواخت به هم برسند

-         کاهش احتمال آسیب به دندان های برجسته

-         بستن شکاف های وسیع بین دندان ها

-         تراز کردن نوک دندان ها

-         صاف کردن دندان های کج

-         بهبود توانایی گفتار یا جویدن

-         افزایش سلامت طولانی مدت لثه و دندان

-         جلوگیری از ساییدگی بیش از حد یا ضربه به دندان ها

-         ارتودنسی همچنین می تواند به درمان سایر مشکلات سلامتی مانند شکاف لب و کام کمک کند

بسیاری از افراد دندان های شلوغ یا کج دارند یا دندان هایشان هنگام گاز گرفتن درست به هم نمی رسد. این مشکلات می تواند به این معنی باشد که تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها سخت تر است و احتمال آسیب دیدن دندان ها نیز بیشتر است. در برخی موارد، موقعیت غیر طبیعی دندان ها و فک می تواند بر شکل صورت تأثیر بگذارد.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان


درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی معمولاً زمانی شروع می شود که اکثر دندان های کودک بیرون آمده باشند. این معمولاً زمانی است که کودکان حدود 12 سال دارند، اما بستگی به تعداد دندان‌های کودک و رشد صورت و فک‌ها دارد. درمان ارتودنسی برای بزرگسالان می تواند در هر سنی شروع شود، اما گزینه های درمانی محدودتر است. درمان زمانی اغاز می شود که استانداردهای بهداشت دهان و دندان رعایت شود، زیرا درمان ارتودنسی می تواند خطر پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را افزایش دهد.



انواع درمان ارتودنسی

ارتودنسی، شامل استفاده از بست هایی برای اصلاح موقعیت دندان ها است. برخی موارد، ممکن است مجبور شوید سنجاق های کوچکی را به طور موقت در فک خود قرار دهید و همچنین از بست هایی استفاده کنید. اگر دندان‌ها خیلی نزدیک به هم هستند ، ممکن است به عنوان بخشی از درمان، نیاز به برداشتن تعدادی از دندان‌ها باشد. طول درمان به پیچیدگی مشکل بستگی دارد، اما معمولاً بین 18 تا 24 ماه است.

پس از پایان درمان، باید از بست های نگهدارنده استفاده شود. این بست ها، معمولاً قابل جابجایی هستند و باید هر شب مورد استفاده قرار گیرند تا دندان ها در موقعیت جدید خود قرار گیرند. آن ها معمولاً برای حداقل 12 ماه استفاده می شوند، اما ارتودنتیست گاهی اوقات ممکن است توصیه کند یک سیم نازک برای همیشه پشت دندان های شما قرار گیرد تا آن ها را در جای مناسب خود ثابت نگه دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان است.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


روش ها

درمان ارتودنسی ممکن است شامل استفاده از دستگاه های متحرک یا ثابت باشد.

دستگاه های ثابت ارتودنسی

 اکثر درمان های ارتودنسی با استفاده از وسایلی که در جای خود ثابت می شوند، به عنوان مثال، با بست هایی که به صورت چسبنده به دندان ها متصل می شوند، انجام می شود. دستگاه های ثابت ممکن است کنترل مکانیکی بیشتری روی دندان ها ایجاد کنند.

دستگاه های متحرک ارتودنسی

برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندان های کمی کج استفاده می شوند. دستگاه را فقط باید هنگام غذا خوردن، تمیز کردن یا استفاده از نخ دندان خارج کرد. گاهی اوقات، متخصص ارتودنسی ممکن است به بیمار توصیه کند که آن ها را در طول فعالیت های خاصی مانند نواختن ساز بادی یا دوچرخه سواری، بردارد.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


مراقبت از دندان ها

یکی از عوارض رایج ارتودنسی، ایجاد لکه های سفید روی دندان است که نشانه ای است برای  آغاز پوسیدگی دندان است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که اسید از پلاک تولید شود که روی دندان ها و اطراف بست ها ایجاد می شود.

تمیز کردن دندان ها و بست ها ممکن است زمان بر باشد، اما برای جلوگیری از ایجاد علائم پوسیدگی روی دندان ها هنگام برداشتن بریس لازم است. برای بسیاری از افراد تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها دشوار است، بنابراین در طول درمان به مسواک زدن اضافی نیاز است. ارتودنتیست، ممکن است استفاده از خمیر دندان با سطح بالای فلوراید یا دهان شویه حاوی فلوراید را برای کاهش خطر پوسیدگی دندان توصیه کند. همچنین باید سعی کنید از مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. یک فرد می تواند به طور معمول با وسایل ثابت غذا بخورد، اما باید از برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های گازدار، آب نبات های سفت، آدامس و سایر غذاهای چسبناک خودداری کند.

 منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن