مقدمه:

عصب کشی دندان در اصفهان توسط دندان پزشکان متخصص انجام می شود. همه ی افراد در طول زندگی خود با این مورد مواجه خواهند شد، پس بهتر است در این زمینه اطلاعات ابتدایی و نکات مربوطه را بدانید. عصب کشی که به آن درمان ریشه نیز گفته می شود، یک درمان در شاخه اندودنسی است که هسته ی دندان عفونت دیده درمان می شود. قبل از اینکه در مورد عصب کشی اطلاعات به دست بیاورید باید در مورد ساختار دندان اطلاعات اندکی به دست بیاورید، دندان شامل بخش تاج و ریشه است، کلاهک سفید رنگی که در دهان می بینید تاج نام دارد و بخشی دیگر از دندان که داخل لثه و زیر تاج قرار گرفته و در استخوان فک فرو رفته، ریشه محسوب می شود. برای درمان ریشه ی آسیب دیده از عصب کشی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

انواع دندان و درمان عصب کشی دندان در اصفهان

همه ی دندان ها دارای سه لایه هستند که در ادامه ی مطالب بیان شده است:

لایه سفید رنگ که به طور کامل دندان را احاطه کرده و از بخش های آسیب دیده ی دندان مراقبت می کند، لایه ی مینا نام دارد.

لایه ی زیر مینا عاج است که رنگ آن به طور تغریبی زرد است. قسمت هایی از دندان که مینای آن ها از دست رفته، تاج آن ها نمایان است، مخصوصا در افرادی که دندان های خود را به هم می سابند. لازم به ذکر است عاج نسبت به مینا آسیب پذیر تر و نرم تر است.

هسته ی دندان پالپ نام دارد که رگ های خونی و عصب دندان را تغذیه می کند. شاید این نکته برایتان جالب باشد که بدانید تنها بخش زنده ی دندان پالپ است. زمانی که پالپ دندان عفونت کند باید به صورت کامل پاکسازی گردد و با مواد ویژه ایی پر گردد که به این امر عصب کشی گفته می شود.

کانال ریشه چیست؟

درمان ریشه برای از بین بردن باکتری‌ها از کانال ریشه عفونی، جلوگیری از عفونت مجدد دندان و نجات دندان طبیعی طراحی شده است. هنگامی که فرد تحت درمان کانال ریشه قرار می‌گیرد، پالپ ملتهب یا عفونی برداشته می‌شود و داخل دندان به دقت تمیز و ضد عفونی می‌شود، سپس پر و مهر و موم می‌شود. در طول درمان ریشه چه اتفاقی می‌افتد؟ در مورد این روش سریع و راحت که می‌تواند درد شما را تسکین دهد و دندان طبیعی شما را نجات دهد بیشتر بدانید.

اگر دندانپزشک یا اندودنتیست شما برای درمان یک دندان آسیب دیده یا بیمار، روش کانال ریشه را تجویز می‌کند، نیازی به نگرانی نیست. سالانه میلیون‌ها دندان از این طریق درمان می‌شوند و درد را تسکین می‌دهند و دندان‌ها را دوباره سالم می‌کنند.

در داخل دندان شما، زیر مینای سفید و لایه سختی به نام عاج، بافت نرمی به نام پالپ وجود دارد. این بافت حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان در طول رشد آن کمک می‌کند. یک دندان کاملاً رشد یافته می‌تواند بدون پالپ زنده بماند زیرا دندان همچنان توسط بافت‌های اطراف آن تغذیه می‌شود.

درمان مدرن ریشه هیچ شباهتی به آن گفته‌های قدیمی ندارد! این بسیار شبیه به پر کردن معمولی است و معمولاً بسته به وضعیت دندان و شرایط شخصی شما، می‌تواند در یک یا دو جلسه تکمیل شود. گرفتن کانال ریشه نسبتا بدون درد و بسیار موثر است. در کمترین زمان ممکن به لبخند زدن، گاز گرفتن و جویدن برمی‌گردید.

حفظ دندان طبیعی با درمان ریشه مزایای بسیاری دارد:

• جویدن کارآمد
  • نیروی طبیعی گاز گرفتن و احساس
  • ظاهر طبیعی
  • از سایر دندان‌ها در برابر سایش یا فشار بیش از حد محافظت می‌کند

همه چیز درباره کانال ریشه

کانال ریشه (که به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می‌شود) یک روش جدی است، اما متخصصان هر روز آن را انجام می‌دهند. قبل از انجام هر نوع کار دندانپزشکی، دانستن حقایق در مورد کانال ریشه مهم است.

آیا کانال ریشه درد دارد؟

از آنجایی که به بیماران بی‌حسی داده می‌شود، کانال ریشه دردناک‌تر از یک روش دندانپزشکی معمولی، مانند پر کردن یا برداشتن دندان عقل نیست. با این حال، کانال ریشه معمولاً بعد از عمل کمی درد یا بی‌حس است و حتی می‌تواند باعث ناراحتی خفیف برای چند روز شود.

چگونه بفهمیم که آیا به کانال ریشه نیاز است؟

کانال‌های ریشه برای دندان ترک خورده ناشی از آسیب یا ژنتیک، حفره عمیق یا مشکلات ناشی از پر کردن قبلی مورد نیاز است. معمولاً بیماران وقتی متوجه می‌شوند دندان‌هایشان حساس است،به ویژه به احساس گرما و سرما، نیاز به کانال ریشه دارند.

چند علامت وجود دارد که به این معنی است که ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشید:

1. درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  2. جوش روی لثه
  3. دندان شکسته یا ترک خورده
  4. حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما
  5. لثه‌های متورم یا حساس
  6. پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه

ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر علائمی مانند دندان درد یا ورم لثه دارید به دندان پزشک مراجعه کنید. و همچنین اگر قبلا از عصب کشی استفاده کرده اید به طور مرتب به مطب دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت جدا شدن و یا ترک خوردگی هر چه سریع تر تعویض گردد.

علائم عفونت پالپ دندان

زمانی که پالپ دندان آسیب ببیند چاره ایی جز استفاده از عصب کشی دندان در اصفهان نیست، علائم عفونت پالپ دندان کاملا واضح هست که در ادامه بیان شده است:

• لقی دندان
  • درد در زمان غذا خوردن یا نوشیدن به ویژه زمانی که دمای آن خیلی سرد و یا گرم است.
  • درد در زمان جویدن

تشخیص وضعیت پالپ دندان فقط با عکس از دندان مشخص می شود که باید با اشعه ی ایکس گرفته شود. شایان ذکر است که در افزایش عفونت امکان دارد این علائم وجود نداشته باشد زیرا پالپ از بین رفته است و عصب ها قادر به ارسال پیام نیستند. در این زمان افراد احساس می کنند دندان آن ها خوب شده است اما در اصل عفونت پیشرفت کرده و علائم زیر پدیدار خواهد شد:

1. ورم صورت
  2. بازگشت درد در زمان جویدن
  3. ترشحات چرکی از دندان
  4. تیره تر شدن رنگ دندان
  5. ورم لثه در اطراف دندانی که درگیر شده

توجه کنید که اگر احساس دندان درد دارید، حتما باید آن را بررسی کنید زیرا دندان عفونت دیده به خودی خود خوب نمی شود، هنگامی که دندان را به حال خود رها کرده وضعیت آن بدتر می شود و سایر دندان های مجاور را نیز درگیر خواهد کرد. لازم به ذکر است که اگر عفونت گستردگی داشته باشد، عصب کشی دندان با موفقیت انجام نخواهد شد.

هزینه کانال ریشه چقدر است؟

بسته به اینکه مشکل چقدر پیچیده است و کدام دندان آسیب دیده است، هزینه متفاوت است. درمان مولرها دشوارتر است و هزینه معمولا بیشتر است. اکثر بیمه نامه‌های دندانپزشکی پوشش‌هایی را برای درمان ریشه ارائه می‌کنند.

به طور کلی، درمان ریشه و ترمیم دندان طبیعی نسبت به جایگزینی برای کشیدن دندان هزینه کمتری دارد. برای بازیابی عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندان‌های مجاور، دندان کشیده شده باید با ایمپلنت یا بریج جایگزین شود. هزینه این روش‌ها بیشتر از درمان ریشه و ترمیم مناسب است.

مراحل عصب کشی دندان در اصفهان

در اولین مرحله از عصب کشی دندان در اصفهان باید بافت های آسیب دیده و باکتری ها را جدا کرد، زیرا اگر به موقع درمان نشود باید دندان آسیب دیده را کشید. پروتز های مصنوعی  جایگزین دندان، بسیار هزینه تراش و مشکل است پس باید تا جایی که امکان دارد، از دندان های خود مراقبت کنید. قبل از هر چیزی باید دهان بی حس شود، سپس در تاج دندان باید یک سوراخ ایجاد گردد تا دسترسی به پالپ راحت شود.

با استفاده از وسیله های مخصوص مثل، فایل و دریل، همه ی مواد داخل پالپ تخلیه و برداشته گردد.

دیواره های محفظه ی پالپ، ریشه و به ویژه نوک ریشه باید به طور کامل تراشیده و تمیز گردد.

بعد از پاک سازی هسته، زمان پر کردن است، دندان پزشک با مواد پر کننده همه ی پالپ را پر کرده و در پایان کار دندان را مهر و موم می کند تا باکتری نتواند به دندان نفوذ کند.

به طور معمول در آخرین مرحله دندان روکش می شود. به تاج مصنوعی که روی دندان قرار داده می شود، روکش گفته شود.

چه تفاوتی بین عصب کشی دندان جلو و دندان عقل یا آسیاب بزرگ وجود دارد؟

برای عصب کشی باید سوراخی در تاج دندان ایجاد شود تا دندانپزشک به پالپ دسترسی پیدا کند. برای دندان‌های جلو این سوراخ غالبا در سطح پشتی دندان ایجاد می‌شود اما برای دندان‌های عقبیمعمولا سوراخ در سطح بالایی آن‌ها ایجاد می‌شود.

پس از پایان کار، برای دندان‌های جلویی سوراخ ایجاد شده با مواد پر کننده دندان بسته می‌شود. معمولا از مواد موقتی استفاده می‌شود تا زمانی که روکش دندان آماده شده و به دندان چسبانده شود. با این حال گاهی اوقات روکش برای دندان‌های جلو ضرورت ندارد چون فشار زیادی بر این دندان‌ها وارد نمی‌شود . اما برای دندان‌های عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، اغلب روکش لازماست تا جلوی شکستن و خرد شدن دندان را بگیرد.

برای روکش کردن دندان در اصفهان جلویی که عصب کشی شده باید در زیبایی ترمیم نیز دقت شود چرا که اختلاف رنگ آن با دندان‌های دیگر می‌تواند زیبایی لبخند را تحت تاثیر قراردهد. حتی زمانی کهروکش دقیقا همرنگ دندان‌های مجاور انتخاب می‌شود، به دلیل تغییر رنگ تدریجی دندان‌های دیگر و مقاومت روکش در مقابل تغییر رنگ ممکن است به مرور تفاوت رنگ ایجاد شود. در این صورت می‌توان با سفید کردن دندان‌ها این مشکل را برطرف کرد.

یک تفاوت مهم دیگر در تفاوت عصب کشی دندان‌های جلویی و عقبی، تعداد ریشه‌‌های آن‌هاست. دندان‌های جلویی ریشه‌های کمتری (معمولا یک ریشه حاوی یک مجرای ریشه) دارند. معمولا دندان‌های آسیاب کوچک یا پره مولر و دندان‌های عقبی دو یا سه ریشه دارند که هر کدام حاوی یک یا دو مجرای ریشه می‌باشند. هر چه تعداد ریشه‌ها بیشتر باشد، درمان عصب کشی طولانی‌تر می‌شود. ممکن است درمان ظرف یک جلسه تمام نشود و چند جلسه لازم باشد تا درمان تکمیل شود.

خلاصه:

همانطور که در مطالب بالا متوجه شدید یکی از روش‌های درمانی نوین دندانپزشکی عصب کشی است که برای این کار باید پالپ داخلی دندان تخلیه شود تا مواد مخصوص در داخل آن قرار داده شود. عصب کشی دندان به طور معمول با بی‌حسی انجام می‌شود به همین علت هیچ دردی نخواهد داشت پس افراد هیچ ترسی از این درمان نباید داشته باشند.

منبع: کلینیک دندان پزشکی مدائن

آیا عصب کشی درد دارد؟

شاید عصب کشی برای شما ترسناک به نظر بیاید اما در طول عصب کشی هیچ دردی احساس نخواهد شد چون از دارو های بی حسی استفاده می شود و همچنین برای درد های بعد از عصب کشی مسکن تجویز می شود.

آیا در دوران بارداری می توان عصب کشی کرد؟

کسانی که باردار هستند نباید هیچ درمان انتخاب را انجام دهند، اما درمان های دندان باید در هر مرحله از بارداری انجام شود اما به دلیل عکس برداری با پرتوی ایکس باید این کار در سه ماه ی دوم بارداری انجام شود.

ایا در شرایط قرنطینه می توان از درمان دندان غافل شد؟

برای درمان دندانهای آسیب دیده باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کرد و نباید این درمان را به تعویق انداخت زیرا ممکن است مشکلات جبران ناپذیری در پی داشته باشد همچنین هنگامی که مشکلات دندانپزشکی سریع درمان شود هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

چه فرقی بین عصب کشی دندان جلو  دندان عقل وجود دارد؟