توجه به بهداشت دهان و دندان از جمله موارد مهمی است که باید در تمام سنین به آن توجه کافی شود .یکی از مواردی که می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندانها کمک بسیاری بکند تمیز کردن بین دندانها است .این کار باعث میشود پلاکها که  از باقیمانده غذاها روی دندان ایجاد میشوند و حاوی باکتری هستند از بین بروند .

بعضی از این پلاکها با مسواک زدن از بین نمیروند و به مرور زمان ضخامت آنها بیشتر میشود  .و باعث پوسیدگی دندان و لثه میشوند .

حتما این مقاله از بخوانید: ایمپلنت در اصفهان

چگونه بین دندان ها را تمیز کنیم ؟

  • یکی از راهکارهای از بین بردن این پلاکهای بین دندانی استفاده از نخ دندان به صورت روزانه می باشد .
  • همچنین  فضای بین دندانهای بعضی افراد به اندازه کافی نیست که با مسواک تمیز شود،و نخ دندان گزینه مناسبی برای آنها می باشد .
  • برخی افراد هنگامی که چیزی بین دندانهایشان گیر میکند از وسایل غیر معمول نظیر ناخن،کاغذ یا کارت ،چنگال و... استفاده میکنند .استفاده از این وسایل باعث آسیب رساندن به دندان و در مواقعی ایجاد درد میشود .
  • به جای استفاده از این وسایل می توانید از وسایل استاندارد نظیر پین دندان،نخ دندان و یا برس های کوچک مخصوص دندان استفاده کنید .
  • همچنین برای رسیدن به بهترین نتیجه می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید .

 حتما این مقاله از بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


چه زمانی بین دندانها را تمیز کنیم ؟

مهمترین مسئله ای که باید در نظر گرفته شود تمیز کردن بین دندانهاست و زمان آن مهم نیست .بهتر است یه زمان مشخص در روز را که چند دقیقه وقت آزاد دارید ،انتخاب کنید و به صورت روزانه بین دندانهای خود را تمیز کنید .

توجه داشته باشید که بین دندانهای کودکان نیز باید به صورت روزانه تمیز شود و شما می توانید تا زمانی که به تنهاییقادر به انجام این کار نباشند به آنها کمک کنید .

تمیز کردن دندانها با نخ دندان به صورت مرتب عامل مهمی در حفظ سلامت و بهداشت دندان می باشد .

حتما این مقاله از بخوانید: روکش دندان در اصفهان


چگونه نخ دندان بکشیم؟

برای این کار نخی بین 40 تا 50 سانتی متر را بردارید ودور انگشت سبابه هر دست خود بپیچانید .سپس با کمک انگشت شست  نخ را سفت نگه دارید و شروع به تمیز کردن دندانها کنید .

همچنین توجه داشته باشید که برای تمیز کردن بین دندانها  فشار مناسبی به دستان خود بدهید به طوری که نه خیلی دردناک باشد که باعث آسیب رسیدن به بافت دندان شود و نه خیلی ملایم که غذاها پاک نشوند .

 


خونریزی لثه ها

روزهای اولی که شروع به نخ دندان کشیدن میکنید ممکن است به علت حساس بودن لثه ها دچار خونریزی اندکی در لثه ها  شوید .که پس از چند روز و با سالم شدن دندان ها خونریزی متوقف می شود .اگر بعد از چند روز این خونریزیها ادامه داشت به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

حتما این مقاله از بخوانید:  دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


مزایای استفاده از نخ دندان

1- از بین رفتن پلاک ها

غذا و نوشیدنیهای مختلف هنگامی که باهم ترکیب میشوند باعث ایجاد پلاک روی دندان میشود .باکترهایی که در این پلاکها هستند اسیدهایی را ایجاد میکنند که باعث آسیب مینای دندان میشود.و در صورت تداوم در دندان حفره ایجاد میشود . 

نخ دندان باعث میشود پلاکها و باکتریهای ایجاد شده روی دندان ها از بین بروند.


2- کمتر شدن تعدا حفره های دندانی

پوسیدگیهای دندان که به مرور زمان و در اثر جمع شدن پلاکها و باکتریهای موجود در آنها به وجودآمده اند باعث ایجاد سوراخ و حفره در دندان میشود .که نخ دندان کشیدن دائم به طور قابل ملاحظه ای از ایجاد این حفره ها جلوگیری می کند .


3- جلوگیری از ابتلا به بیماریهای لثه

یکی از بیماریهای اولیه لثه که باعث التهاب لثه میشود ژنژویت است .که در صورتی که این بیماری درمان نشود التهاب بیشتر میشود و بیماری عفونی پریودنتیت ایجاد می شود که باعث عقب رفتن لثه ها و خونریزی آنها  می شود.

یکی از راههای جلوگیری از این بیماری دردناک رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و استفاده روزانه از نخ دندان می باشد .


4- از بین بردن بوی بد دهان

زمانی که غذا بین دندان گیر کند و پلاک ایجاد شود ،باعث به وجود آمدن بوی بد در دهان می شود که یکی از مشکلات رایج بین افراد میباشد .

نخ دندان کشیدن با از بین بردن غذاهای بین دندان و پلاک روی دندان تا حد زیادی از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند.


5-کمک به سلامت قلب

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد سلامت قلب نیز میشود.و نخ دندان برای رسیدن به این سلامتی بسیار مهم است .


منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن