پرکردن دندان، یک روش متداول برای درمان حفره های دندانی است. قسمت هایی از دندان که پوسیده است به سوراخ های کوچک تبدیل می شود. در حین پر کردن، دندانپزشک این سوراخ ها را با ماده ای مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند. در حالی که این یک روش ساده و معمول است، بسیاری از افراد را بعد از آن با دندان های حساس مواجه می کند.

در بیشتر موارد، بسته به علت، حساسیت دندان طی چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می رود.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



بعد از پر کردن چه احساسی خواهم داشت؟


دندانپزشک، اغلب اطراف دندان آسیب دیده را قبل از پرکردن بی حس می کند. در نتیجه، احتمالاً در یکی دو ساعت اول پس از پرکردن، دردی احساس نخواهید کرد. هنگامی که بی حسی از بین می رود، ممکن است متوجه برخی از احساسات غیرعادی در دهان خود شوید. این شامل موارد زیر است:

  • درد در دندان ها، به ویژه هنگام تنفس در هوای سرد، نوشیدن مایعات سرد یا گرم و خوردن غذاهای سرد یا گرم
  • حساسیت در لثه ها
  • درد در دندان های اطراف دندان پر شده
  • درد هنگام فشردن دندان ها
  • درد در دندان آسیب دیده هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن


علت حساسیت دندان بعد از پر کردن چیست؟


چندین مورد می تواند منجر به ایجاد حساسیت در دندان پس از پر کردن شود.


پالپیت


قبل از پر کردن حفره، دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را با مته ای که گرما را آزاد می کند، برمی دارد. در موارد نادر، پالپ را ملتهب می‌کند، که بافت همبندی است که مرکز دندان‌ها را تشکیل می‌دهد و باعث ایجاد پالپیت می‌شود. اگر دندانپزشک، تمام بافت پوسیده را از بین نبرد، می تواند باعث عفونت در پالپ دندان آسیب دیده نیز شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است متوجه تورم لثه‌ها یا وجود چرک در نزدیکی دندان شوید.


دو نوع پالپیت وجود دارد: 


  1. پالپیت برگشت پذیر، که در آن دندان حساس شده ولی پالپ ترمیم شده و بهبود می یابد. 
  2. پالپیت برگشت ناپذیر، که در آن پالپ قادر به التیام نیست و دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان



تغییر در نیش


گاهی اوقات پر کردن دندان می تواند باعث بلندتر شدن دندان آسیب دیده نسبت به دندان های دیگر شود. این اتفاق می تواند بسته شدن دهان را به دلیل فشار اضافی روی دندان آسیب دیده دردناک کند. در برخی موارد، گاز گرفتن حتی می‌تواند باعث شکستگی مواد شود، بنابراین به محض این که متوجه مشکلی در بایت خود شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.


چندین سطح دندان

به دلیل داشتن دو سطح متفاوت در دهان، ممکن است احساس ناراحتی و درد داشته باشید. به عنوان مثال، اگر یک دندان تاج طلایی داشته باشد، و دندان بالا یا پایین آن دارای پرکردگی نقره‌ای باشد، ممکن است هنگام لمس آن احساس عجیبی داشته باشید.




درد ارجاع شده

احساس درد در دندان ها و نواحی اطراف دندان آسیب دیده نیز رایج است. این به دلیل پدیده ای به نام درد ارجاعی است که منجر به احساس درد در ناحیه ای غیر از منبع درد می شود.


واکنش آلرژیک

ایجاد حساسیت پس از پر کردن دندان، می تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک نسبت به مواد مورد استفاده باشد. همچنین ممکن است متوجه بثورات یا خارش شوید. اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می تواند عمل پر کردن را با مواد دیگری دوباره انجام دهد.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


نحوه مدیریت حساسیت دندان


  • شما می توانید به کمک موارد زیر میزان حساسیت را کاهش دهید:
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن 
  • پرهیز موقت از مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم
  • پرهیز موقت از غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند مرکبات، شراب و ماست
  • به آرامی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت
  • جویدن با طرف مقابل دهان
  • مشکل نیش، شایع ترین علت حساسیت است. اگر فکر می کنید مشکلی در بایت شما وجود دارد، که ممکن است تا زمانی که بی حسی از بین نرود متوجه آن نشوید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می توانند پرکردگی را طوری تنظیم کنند که بهتر با دندان های دیگر شما مطابقت داشته باشد.
  • همچنین اگر پالپیت دارید که پس از چند هفته به خودی خود برطرف نمی شود، ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشید.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


حساسیت تا کی ادامه خواهد داشت؟

حساسیت ایجاد شده در اثر پر کردن دندان باید در عرض دو تا چهار هفته از بین برود. اگر حساسیت در این مدت بهبود نیافت یا بیش از چهار هفته طول کشید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.


منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن