دندان‌های شیری مکان‌هایی برای دندان‌های دائمی هستند. بنابراین، اگر کودکی زودتر دندان هایش بیفتد، ممکن است نیاز به تعویض دندان داشته باشد. تعویض دندان شیری، از جابجایی دندان های دیگر جلوگیری می کند. در نتیجه، احتمال کمتری دارد که کودک در نوجوانی یا بزرگسالی تحت عمل های ارتودنسی قرار گیرد. اگر کودک شما خیلی زود دندان خود را از دست داده است، گزینه هایی برای جایگزینی دارید که با مشورت با دندانپزشک می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


گزینه های جایگزینی دندان

هنگامی که بزرگسالان دندان های دائمی را از دست می دهند، می توانند ایمپلنت، روکش و سایر ترمیم ها را انجام دهند. با این حال، گزینه های ترمیم برای کودکان متفاوت است. دندانپزشکان نمی توانند چیزی را در خط فک کاشت کنند زیرا از رویش دندان دائمی جلوگیری می کند. در عوض، دندانپزشکان از نگهدارنده های ثابت یا پروتزهای پارسیل متحرک کودکان استفاده می کنند.


نگهدارنده های ثابت

دندانپزشکان می توانند دندان ثابتی را برای پر کردن شکاف دندان از دست رفته قرار دهند. دندانپزشکان از بین بند و حلقه، قوس نگهدارنده زبانی و قوس بین کامی گزینه مناسب را انتخاب می‌کنند. نگهدارنده های ثابت معمولا برای کودکان کوچکتر استفاده می شود. دستگاه‌ها را نمی‌توان برداشت، بنابراین والدین نگران از دست دادن آن ها نباشند.

تقسیم کننده های نوار و حلقه از سیم فولادی ضد زنگ ساخته شده اند. دندانپزشکان آن را با نوارهای ارتوپدی در جای خود نگه می دارند. دندان دائمی، می تواند در حالی که فضای نگهدارنده در محل قرار دارد رویش پیدا کند. این گزینه معمولاً برای جایگزینی مولرهای از دست رفته در یک قوس دندانی انتخاب می شود.

قوس نگهدارنده لینگوال، جایگزین دندان های پایین می شود که برای هر دو طرف دهان قابل استفاده است. قوس کامی، با سیم در جای خود محکم می شود، که برای جایگزینی دندان های بالا در هر دو طرف دهان استفاده می شود. برای جایگزینی دندان آسیاب اول می توان از یک دستگاه دیستال استفاده کرد. درست مانند دستگاه باند و حلقه. 

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



پروتز پارسیل متحرک کودکان

پروتز پارسیل کودکان نیز گزینه جایگزینی دندان است. پروتزها، به صورت سفارشی روی دهان کودک نصب می شوند، بنابراین کاملا راحت و طبیعی به نظر می رسند. همچنین یک وسیله مصنوعی برای کمک به بازیابی توانایی کودک در خوردن، جویدن و صحبت کردن است. پروتزها معمولاً با مواد اکریلیک ساخته می شوند. برخی نیز ممکن است شامل فلز برای قوی‌تر کردن دستگاه باشند. 

دندان مصنوعی اطفال، شبیه به دندان مصنوعی بزرگسالان است. با این حال، پروتزهای مصنوعی بزرگسالان به عنوان یک راه حل دائمی ساخته می شوند، در حالی که پروتزهای مصنوعی کودکان فقط باید چند سال دوام بیاورند. 

پروتزهای متحرک، اغلب برای کودکان بزرگتر استفاده می شود. از آنجایی که دندان مصنوعی قابل برداشتن است، ممکن است پروتز از بین برود. والدین معمولا منتظر می مانند تا فرزندان بزرگتر و مسئولیت پذیرتر شوند. این پروتزها همچنین به عنوان نگهدارنده فضا عمل می کنند تا از حرکت دندان های دیگر جلوگیری کنند.


مزایای استفاده از دندان مصنوعی برای کودکان


  • بهبود رشد فک و بافت اطراف دهان
  • بهبود زیبایی ظاهر، پروتزهای مصنوعی ظاهری مناسب برای کودکان ایجاد می کنند. 
  • بهبود رفاه اجتماعی، کودکان شاد هستند و به جای اخم کردن لبخند می زنند. استفاده از دندان مصنوعی به آن ها کمک می کند که دهانشان شبیه همسالان خود باشد.
  • بهبود سلامت روانی، کودکان احساس بهتری نسبت به خود خواهند داشت. و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری نشان خواهند داد. کودکان کوچکی که دچار یک ناهنجاری فیزیکی آشکار، مانند فقدان دندان هستند، در معرض خطر عزت نفس پایین قرار دارند.
  • تغذیه بهبود یافته، جویدن برای هضم و تغذیه مهم است. اگر بچه ها نتوانند بجوند، نمی توانند تمام غذاهای سالم و خوشمزه ای را که در دسترس هستند بخورند.
  • بهبود رشد گفتار، دندان ها گفتار را بسیار بهبود می بخشند و دایره لغات و مهارت های ارتباطی را افزایش می دهند. این باعث می شود که کودکان راحت تر با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنند. 
  • ارتقای روانی برای کل خانواده، با بهبود ظاهر کودک، رشد فیزیکی طبیعی تری دارد و سازگاری اجتماعی و عاطفی او افزایش می یابد.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان



چرا ممکن است به دندان مصنوعی نیاز باشد؟


برخی از کودکان دندان های شیری خود را زودتر از موعد از دست می دهند. این باعث می شود که آن ها نتوانند غذا بخورند، بجوند و حتی صحبت کنند. همچنین دندان مصنوعی برای بهبود اعتماد به نفس و عملکرد دهان مفید خواهد بود. برای بچه‌های بزرگ‌تر و نوجوانان، ممکن است آن‌قدر دندان از دست بدهند که پروتز کامل یا پروتز جزئی نیاز است. 

حتما این مقاله بخوانید: ایمپلنت در اصفهان


در حین انجام پروتزهای دندان مصنوعی چه اتفاقی می افتد؟


انجام پروتزهای دندان مصنوعی، با قالب گیری شروع می شود. این قالب های بسیار دقیق، ایده ای از ظاهر دهان، لثه ها و دندان های کودک ایجاد می کند. سپس از قالب ها برای ساختن پروتز استفاده می شود. کودک شما بهتر است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند تا دندان مصنوعی را به راحتی نصب و تنظیم کند. کودک باید هر شب پروتز را جدا کند تا آن را تمیز کرده و در جایی نگهداری کند. با نگهداری مناسب، دندان مصنوعی می تواند سال ها دوام بیاورد. 

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن