مسواک زدن دندان ها به حذف پلاک ها و باکتری هایی که به طور مداوم روی دندان ها و اطراف خط لثه ایجاد می شوند، کمک می کند. هنگامی که پلاک به طور منظم برداشته نشود، می تواند منجر به حفره، پوسیدگی دندان و حتی بیماری پریودنتال شود. یک روش صحیح مسواک زدن می تواند از دندان ها در برابر پوسیدگی و سایر بیماری ها محافظت کند. 

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان


مراحل مسواک زدن


  1. مرحله 1: با سطوح خارجی دندان ها شروع کنید. ابتدا دندان های بالا و سپس دندان های پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان مسواک زدن، می تواند به شما کمک کند که هیچ نقطه ای را از دست ندهید.
  2. مرحله 2: مسواک را با زاویه 45 درجه نگه دارید. از خط لثه شروع به تمیز کردن پلاک های به دام افتاده یا بقایای غذا بر روی دندان ها کنید. به آرامی مسواک را با ضربات کوتاه به جلو و عقب حرکت دهید.
  3. مرحله 3: پشت دندان های خود را مسواک بزنید. از آنجایی که قسمت های داخلی دندان ها به خوبی قابل رویت نیستند، ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرند. اما این سطوح در برابر پلاک و جرم ها به شدت آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها از زاویه 45 درجه برای مسواک زدن به جلو و عقب استفاده کنید.
  4. مرحله 4: سطوح جویدنی دندان های خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که برای مسواک زدن دندان های عقبی خود از حرکات کوتاه به صورت جلو و عقب استفاده کنید، و باقی مانده مواد غذایی را با دقت تمیز کنید. 
  5. مرحله 5: زبان خود را مسواک بزنید. برای تنفس تازه تر، زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرید.




نکاتی برای مسواک زدن بهتر

اجرای تکنیک مناسب برای مسواک زدن شروعی عالی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. مطمئن شوید که ابزار مناسبی دارید و از اشتباهات رایج اجتناب می کنید. 

چه مدت و هر چند وقت یکبار باید دندان هایمان را مسواک بزیم؟ 

دندان ها را به مدت دو دقیقه و دو بار در روز مسواک بزنید. یک کرونومتر یا تایمر تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به دندان های خود توجه کافی دارید.

حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


از چه نوع مسواکی استفاده کنم؟

 انجمن دندان پزشکی، استفاده از  یک برس نرم را برای از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی توصیه می کند. مسواک با سر کوچک تر، بهتر می تواند تمامی نواحی دهان را تمیز کند. مسواک برقی انتخاب مناسبی برای افرادی است که در مسواک زدن مشکل دارند یا مهارت دست محدودی دارند.


از چه خمیردندانی استفاده کنم؟

 از مبارزه با حفره ها و سفید کردن دندان ها تا بهبود حساسیت، انواع مختلف خمیردندان بسته به نیازهای خاص موجود است. اگر در تصمیم گیری مشکل دارید، در مورد این که کدام خمیر دندان برای شما مناسب است، می توانید با دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان مشورت کنید.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



آیا می توان بیش از حد مسواک زد؟ 

مسواک زدن بیش از دو دقیقه مضر نیست، البته تا زمانی که از فشار ملایم استفاده شود. استفاده از فشار زیاد می تواند منجر به سایش، تحلیل لثه و حساسیت دندان ها شود.


هر چند وقت یکبار بهتر است مسواک تعویض شود؟

هر سه تا چهار ماه یکبار، ضروری است که مسواک تعویض شود. پس از هر بیماری مسواک خود را عوض کنید تا از عفونت مجدد جلوگیری شود.


چگونه تشخیص دهیم که دندان ها به اندازه کافی تمیز هستند؟

تمام سطوح دندان باید تمیز و عاری از مواد زائد باشند. به یاد داشته باشید که روی هر دندان از ضربات کوتاه، حرکت به جلو و عقب در برابر دندان ها و لثه ها استفاده کنید. پشت دندان های جلویی و دندان های آسیاب عقب را نیز به خوبی و با حوصله تمیز کنید. همچنین تمیز کردن بین دندان ها به اندازه مسواک زدن مهم است.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


سه روش معمولی برای مسواک زدن 

تکنیک باس یا سوکولار

این روش، شامل استفاده از موهای نرم مسواک برای پاک کردن پلاک از زیر لثه‌ها، قبل از ایجاد التهاب لثه است. یک بررسی سیستمیک و تجزیه و تحلیل تکنیک‌های مختلف مسواک زدن در سال 2018 نشان داد که روش باس، مؤثرترین روش در کاهش پلاک و التهاب لثه نسبت به روش افقی است.

مسواک را موازی با دندان های خود نگه دارید. برس را تا زاویه 45 درجه کج کنید. برس را زاویه دهید تا موها زیر خط لثه قرار گیرند. با فشاری ملایم ، 15 تا 20 بار به جلو و عقب مسواک بزنید و از یک حرکت دایره ای استفاده کنید.

تکنیک استیلمن

در این روش، به جای دایره، از ضربات افقی کوتاه به جلو و عقب در تمام سطوح دندان استفاده می شود.

تکنیک منشور

اگر فاصله بین دندان‌ها، تحلیل لثه، نمایان شدن ریشه‌ها یا جراحی پریودنتال دارید، دندانپزشک ممکن است این روش را توصیه کند. همچنین در صورت داشتن وسایل ارتودنسی یا پروتزهای پارسیل ثابت مفید است.

مسواک را با زاویه 45 درجه روی خط لثه قرار دهید و به سطح جویدنی یا تاج دندان اشاره کنید. این موقعیت برعکس تکنیک باس و استیلمن است. با استفاده از حرکات دایره ای کوتاه یا حرکات کوچک عقب و جلو، برس را برای 15 تا 20 بار به آرامی روی دندان ها حرکت دهید. تمام دندان های خود را با این الگو مسواک بزنید، همچنین تمام سطوح و کناره های دندان را به خوبی تمیز کنید.


هیچ کس حاضر نیست با درد و هزینه های پوسیدگی و بیماری دندان کنار بیاید. بهتر است مراقبت های پیشگیرانه از دهان را با تکنیک مناسب مسواک زدن، شروع کرد. نخ دندان کشیدن روزانه، مراجعه منظم به دندانپزشک و مسواک زدن صحیح دندان ها می تواند دندان ها و لبخند شما را شاداب، سالم و شاد نگه دارد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن