پوسیدگی دندان، آسیب به سطح دندان یا مینای دندان است. زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در دهان اسیدهایی بسازند که به مینای دندان حمله می‌کنند. پوسیدگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) شود که سوراخ هایی در دندان هستند. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند باعث درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شود.

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

• دهان پر از باکتری است، برخی از باکتری ها مفید هستند. اما برخی از آن ها می توانند مضر باشند، از جمله آن هایی که در پوسیدگی دندان نقش دارند. این باکتری ها با غذا ترکیب می شوند و لایه ای نرم و چسبناک به نام پلاک تشکیل می دهند. باکتری های موجود در پلاک از قند و نشاسته موجود در آنچه می خورید و می نوشید برای ساخت اسید استفاده می کنند. اسیدها شروع به از بین بردن مواد معدنی روی مینای دندان می کنند. همچنین با گذشت زمان، پلاک می تواند سخت شود که علاوه بر آسیب به دندان‌ها، می‌تواند لثه‌ها را تحریک کرده و باعث بیماری لثه شود.
  • دندان ها در تمام طول روز این روند طبیعی را طی می کنند که مواد معدنی را از دست می دهند و مواد معدنی را دوباره به دست می آورند. اما اگر مراقب دندان های خود نباشید و یا مقدار زیادی مواد قندی یا نشاسته بخورید و بنوشید، مینای دندان به از دست دادن مواد معدنی ادامه می دهد. این روند منجر به پوسیدگی دندان می شود.
  • اگر روند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از بین می روند. با گذشت زمان، مینای دندان ضعیف شده و از بین می رود و یک حفره تشکیل می دهد. حفره، سوراخی در دندان است. این آسیب دائمی است که دندانپزشک باید با پر کردن آن را ترمیم کند.
  • ممکن است در جایی که مواد معدنی از بین رفته اند، یک لکه سفید ظاهر شود. این نشانه اولیه پوسیدگی دندان است. ممکن است بتوانید در این مرحله پوسیدگی را متوقف کنید. مینای دندان می تواند خود را ترمیم کند، در صورتی که از دندان ها بهتر مراقبت شود و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای نیز محدود شود.

چه کسانی در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند؟

عوامل اصلی پوسیدگی دندان، عدم مراقبت از دندان ها و مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های شیرین یا نشاسته دار است.

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان هستند، از جمله:

• افرادی که به دلیل داروها، بیماری های خاص یا برخی درمان های سرطان، بزاق کافی ندارند
  • فلوراید کافی دریافت نشود
  • نوزادان و کودکان نوپا که از بطری آب استفاده می کنند در معرض خطر هستند، به خصوص اگر به آن ها آبمیوه داده شود. این باعث می شود دندان های آن ها در معرض قند قرار گیرد.
  • بسیاری از سالمندان لثه‌هایشان عقب‌رفته شده و دندان‌هایشان ساییدگی بیشتری دارد. این ها خطر پوسیدگی را افزایش می دهد.

پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

در پوسیدگی های اولیه دندان، معمولاً علائمی مشاهده نمی شود. از آنجایی که پوسیدگی دندان بدتر می شود، می تواند علائمی ایجاد کند از جمله:

• دندان درد
  • حساسیت دندان به شیرینی، گرمی یا سردی
  • لکه های سفید یا قهوه ای روی سطح دندان
  • ایجاد حفره
  • عفونتی که می تواند منجر به تشکیل آبسه (جیب چرک) شود. آبسه می تواند باعث درد، تورم صورت و تب شود.

پوسیدگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشکان معمولاً با نگاه کردن به دندان ها و بررسی آن ها با ابزارهای دندانپزشکی، پوسیدگی و حفره های دندان را تشخیص می دهند. همچنین ممکن است گاهی به عکس برداری از دندان نیاز باشد.

راه های درمان پوسیدگی دندان چیست؟

1. درمان های مختلفی برای پوسیدگی دندان وجود دارد. اینکه کدام درمان انتخاب شود به میزان پوسیدگی دندان بستگی دارد:
  2. درمان های فلوراید اگر پوسیدگی زودرس دندان دارید، فلوراید تراپی می تواند به ترمیم مینای دندان کمک کند.
  3. پر کردن، اگر یک حفره معمولی دارید، دندانپزشک بافت پوسیده دندان را برمی دارد و سپس با پر کردن آن با مواد پرکننده، دندان را ترمیم می کند.
  4. عصب کشی، اگر آسیب به دندان و یا عفونت به پالپ (داخل دندان) سرایت کند، ممکن است به یک کانال ریشه نیاز داشته باشید. دندانپزشک پالپ پوسیده را برمی دارد و داخل دندان و ریشه را تمیز می کند. مرحله بعدی پر کردن موقت دندان است. سپس باید برای پرکردن دائمی یا روکش (پوششی روی دندان) مراجعه شود.
  5. کشیدن دندان، در شدیدترین موارد، زمانی که آسیب به پالپ قابل رفع نیست، دندانپزشک ممکن است دندان را بکشد. دندانپزشک پیشنهاد می دهد که یک پل یا ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کنید.

آیا می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• مطمئن شوید که فلوراید کافی دریافت می کنید
  • مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • نوشیدن آب لوله کشی حاوی فلوراید، بیشتر آب های موجود در بطری ها حاوی فلوراید نیستند.
  • استفاده از دهانشویه فلوراید
  • با مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان کشیدن منظم، سلامت دهان و دندان را ایجاد کنید.
  • با محدود کردن غذاها و نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته، انتخاب های غذایی هوشمندانه ای داشته باشید. همچنین وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید و تنقلات را محدود کنید.
  • اگر در حال حاضر از دخانیات استفاده می کنید، آن را ترک کنید.
  • برای معاینات منظم و تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید.