پیشگیری از بیماری پریودنتال دندان

بیماری پریودنتال به‌عنوان بیماری لثه نیز شناخته می‌شود. بیماری پریودنتال (perry-o-DON-tal) عفونت و التهابی است که بر بافت‌ها و استخوان‌هایی که از دندان‌های شما حمایت می‌کنند تأثیر می‌گذارد. به آن بیماری لثه نیز می‌گویند. طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها به‌طور معمول در دهان شما یافت می‌شود. هنگامی که انواع خاصی از باکتری‌ها از سایرین بیشتر می‌شوند، روند بیماری لثه شروع می‌شود. هنگامی که لثه‌های شما سالم هستند، بافت¬های لثه شما هر یک از دندان‌های شما را محکم در آغوش می‌گیرند. زمانی که بیماری لثه دارید، لثه‌های شما از دندان‌هایتان جدا می‌شوند. با بدتر شدن بیماری لثه، بافت¬ها و استخوان‌هایی که از دندان‌های شما حمایت می‌کنند آسیب می‌بینند. با گذشت زمان ممکن است دندان‌های شما بیفتند یا نیاز به برداشتن داشته باشند. درمان بیماری پریودنتال در مراحل اولیه می‌تواند به جلوگیری از دست دادن دندان کمک کند.

حتما این مقاله از بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



ارتباط بین بیماری لثه و سایر مسائل بهداشتی چیست؟

بیماری لثه با برخی بیماری‌های دیگر مرتبط است. افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند. سکته مغزی و استرس زیاد نیز ممکن است با بیماری لثه مرتبط باشد. محققان هنوز در حال مطالعه این پیوندها هستند. اگر از هرگونه مشکل سلامتی طولانی مدت رنج می‌برید، می‌توانید با دندان‌پزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی مدائن صحبت کنید تا یک برنامه مراقبت از دهان را برای بهترین سلامت دهان و دندان و کلی خود تنظیم کنید.


علائم هشدار دهنده بیماری لثه

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با این حال، ممکن است بیماری لثه داشته باشید و متوجه هیچ‌یک از این علائم هشدار نشوید. به همین دلیل معاینه منظم دندانپزشکی بسیار مهم است.
  • لثه‌هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی می‌کنند.
  • لثه‌هایی که قرمز، متورم، پف‌کرده یا حساس هستند.
  • لثه‌هایی که دیگر دندان‌های شما را محکم در آغوش نمی‌گیرند.
  • بوی بددهان که از بین نمی‌رود.
  • چرک بین دندان‌ها و لثه‌ها
  • احساس لق شدن دندان‌های شما
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌های شما هنگام گاز گرفتن
  • تغییر در نحوه تناسب پروتزهای پارسیل شما

حتما این مقاله از بخوانید: روکش دندان در اصفهان


چه چیزی باعث بیماری لثه می‌شود؟

پلاک یک‌لایه چسبنده از باکتری است که همیشه روی دندان شما تشکیل می‌شود. باکتری‌هایی که در پلاک زندگی می‌کنند می‌توانند لثه‌های شما را قرمز، پف‌کرده و متورم کنند. وقتی پلاک روی دندان‌ها و لثه‌ها باقی می‌ماند، سفت می‌شود. پلاک سفت شده تارتار (TAR-ter) نامیده می‌شود و تنها زمانی می‌توان آن را پاک کرد که دندان‌های شما در مطب دندانپزشکی تمیز شوند. برای کمک به پیشگیری از بیماری لثه، این عادات سالم را دنبال کنید. به‌طور کلی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها هزینه بسیار کمتری نیاز است تا زمانی که مشکلی دارید و نیاز به درمان دارید. این عادات سالم می‌تواند در سلامتی دندان‌هایتان کمک‌کننده باشد:
  1. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید و هر بار به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید.
  2. هر روز بین دندان‌های خود را با نخ دندان یا پاک‌کننده‌های بین‌دندانی دیگر تمیز کنید تا پلاک و مواد غذایی را از قسمت‌هایی که مسواک شما نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند پاک کنید.
  3. دندانپزشک یا متخصص بهداشت ممکن است استفاده از دهان‌شویه یا سایر محصولات را توصیه کند.
  4. رژیم غذایی سالم داشته باشید و تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
  5. به‌طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  6. مصرف دخانیات به لثه‌ها آسیب می‌رساند.
  7. از تنباکو استفاده نکنید!
اگر سیگار می‌کشید، می‌جوید یا تنباکو را غوطه‌ور می‌کنید، بسیار مهم است که آن را ترک کنید. استفاده از تنباکو به هر شکلی روند بهبودی شما را کند می کند و احتمال ابتلای مجدد به بیماری لثه یا بدتر شدن آن را در صورت ابتلا به آن افزایش می‌دهد. با دندانپزشک یا پزشک خود در مورد راه‌هایی که می‌توانید ترک کنید صحبت کنید.

حتما این مقاله از بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



آیا شما در معرض خطر هستید؟

هر کسی ممکن است به بیماری لثه مبتلا شود، اما مواردی وجود دارد که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. این شامل:
  • عدم مراقبت از دندان و لثه
  • استفاده از تنباکو از هر نوع
  • بیماری‌هایی که کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند- مانند دیابت و HIV
  • سن بالا
  • فشار
  • دندان‌قروچه کردن
  • بسیاری از داروها
  • بارداری، استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا تغییرات در سطح هورمون‌های زنانه
  • سابقه خانوادگی
  • عبور باکتری عامل بیماری لثه از طریق بزاق

مراحل بیماری لثه:

لثه‌های سالم دندان‌ها توسط لثه، استخوان و رباط پریودنتال محکم در جای خود قرار می‌گیرند. لثه‌ها دندان‌ها را محکم در آغوش می‌گیرند. تجمع پلاک و تارتار کم یا اصلاً وجود ندارد
التهاب لثه باکتری‌های موجود در پلاک لثه‌ها را تحریک می‌کند و آن‌ها را قرمز، حساس، متورم و احتمال خونریزی می‌کند. اگر پلاک برداشته نشود، می‌تواند سخت شود و تبدیل به تارتار شود.
پریودنتیت به‌مرور زمان، با ایجاد پلاک و تارتار در امتداد خط لثه، باکتری‌های پلاک، بافت¬های نرمی را که از دندان حمایت می‌کنند، تجزیه می‌کنند. با پیشرفت بیماری، باکتری‌ها به بافت استخوانی نیز حمله می‌کنند.
پریودنتیت پیشرفته دندان‌های شما لق می‌شوند یا می افتند یا باید توسط دندانپزشک برداشته شوند. لق شدن یا از دست دادن دندان‌ها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، مانند اینکه خوردن غذاهایی که دوست دارید را برای شما سخت کند.
بررسی بیماری پریودنتال: دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما از ابزاری به نام پروب پریودنتال استفاده می‌کند تا به آرامی عمق پاکت‌های اطراف هر دندان را اندازه گیری کند. هنگامی که دندان‌های شما سالم هستند، عمق پاکت 3 میلی متر (میلی متر) یا کمتر است. معمولاً هر چه بیماری شدیدتر باشد، پاکت عمیق‌تر است که به باکتری‌ها فضای بیشتری برای رشد می‌دهد و آسیب جدی به دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان‌های شما وارد می‌کند.  
پروب پریودنتال لثه سالم پروب پریودنتال نشان می‌دهد که یک پاکت بین ریشه دندان و لثه تشکیل شده است.
لثه‌های سالم دارای استخوان‌هایی هستند که از دندان‌ها حمایت می‌کنند و بیماری لثه می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود. شما مجبور نیستید به دلیل بیماری پریودنتال دندان از دست بدهید. مسواک بزنید، بین دندان‌هایتان را تمیز کنید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و برای یک عمر لبخند سالم برنامه‌ریزی کنید که به‌طور منظم ویزیت دندانپزشکی داشته باشید.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن