ترس از دندانپزشکی و مراجعه به دندانپزشک یکی از ترسهای رایج بین افراد می باشد .اینگونه افراد با وجود اینکه می دانند ترس آنها دلیل منطقی ندارد ولی نمی توانند برای رفع آن کاری انجام دهند .

افرادی که فوبیای دندانپزشکی دارند به سادگی به دندانپزشک مراجعه نمیکنند ومعمولا سعی می کنند با روشهای اولیه نظیر استفاده از بی حس کننده یا خوردن مسکن درد دندان خود را به صورت موقت آرام کنند .آنها در صورتی به دندانپزشک مراجعه میکنند که درد غیر قابل تحملی را تجربه کنند .اینگونه اضطراب و ترس در بعضی موارد تنها با مشاوره روانپزشک درمان می شود .

چند نشانه اضطراب از دندانپزشکی عبارتند از :

بی خوابی شب قبل از مراجعه به دندانپزشکی

داشتن استرس زیاد هنگام ورود به مطب دندانپزشکی

احساس درد جسمانی هنگامی که دندانپزشک روی دندان کار میکند

چرا افراد دچار فوبیای دندانپزشکی می شوند ؟

-یکی از دلایل  این اضطراب داشتن تجربه ناخوشایند و کشیدن درد زیاد در اولین تجربه های دندانپزشکی می باشد .

-از دلایل دیگر می توان ترس از تزریق و سوزنی که وارد دهان می شود را عنوان کرد .

-دلیل دیگر ترس از عوارض بی حسی است که بعضی افراد دچار سرگیجه و تهوع میشوند که باعث ایجاد ترس در آنها می شود .

چند راهکار مفید برای کم کردن اضطراب و استرس دندانپزشکی

1- صحبت کردن

یکی از کارهای مهمی که بایستی افراد دارای اضطراب و استرس دندانپزشکی انجام دهند این است که راجع به ترس خود با دندانپزشک صحبت کنند .

اگر دچار این فوبیا هستید هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی از ترسهای خود با مسئول پذیرش و تیم دندانپزشکی صحبت کنید و از راهکارهای ارائه شده توسط آنها بهره ببرید .هر سوالی برایتان پیش می آید از دندانپزشک خود بپرسید .گاهی داشتن اطلاعات کافی از روند کار مقداری از ترس را از بین میبرد .

وقتی دندانپزشک از ترس بیمار خود آگاهی داشته باشد می تواند با بیمار صحبت کند واگر بیمار دچار درد شدید یا نفس تنگی هنگام کار شد ،کار خود را متوقف  کند .

2-ایجاد حواس پرتی

سعی کنید هنگامی که روی صندلی مخصوص دندانپزشکی دراز کشیده اید حواس خود را پرت کنید .می توانید به کارهایی که قرار است روز بعد انجام دهید فکر کنید و آنها را اولویت بندی کنید .همچنین می توانید با گذاشتن هدفون در گوش خود به آهنگ یا پادکست مورد علاقه خود گوش دهید و صدای مته دکتر را نیز نشنوید .

بازی با توپهای استرس نیز راهی دیگر برای ایجاد حواس پرتی می باشد .

3 -تمرینات ایجاد آرامش

این تمرینات از فکر آغاز میشود .می توانید روی تنفس خود متمرکز شوید و با شمارش آنها و تنفس آگاهانه باعث ایجاد آرامش شوید .

4- تنها نرفتن به دندانپزشکی

سعی کنید جوری برنامه ریزی کنید که هنگام مراجعه به دندانپزشک یک نفر همراهتان باشد .هنگامی که روی صندلی دندانپزشکی نشسته اید و به این فکر میکنید که یک نفر از دوستان یا اقوام شما منتظرتان هستند باعث ایجاد آرامش در شما می شود .

5- به موقع رسیدن

سعی کنید سر ساعتی که به شما نوبت داده شده است به مطب برسید .این باعث میشود که اضطراب دیررسیدن به مطب و یا اینکه بیش از حد زود رسیدن و انتظار کشیدن را نداشته باشید .

6-خوردن آرام بخش

می توانید با دکتر خود مشورت کنید و از او بخواهید آرام بخشی به شما معرفی کند که قبل از مراجعه به مطب بخورید .این باعث چرت زدن و آرام تر شدن شما میشود .