ترمیم دندان چیست؟

ترمیم ها، روش های مختلفی هستند که دندانپزشک می تواند دندان های از دست رفته یا قسمت های از دست رفته ساختار دندان را جایگزین یا ترمیم کند.


چه نوع مشکلاتی با ترمیم دندان درمان می شود؟

ساختار دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی، زوال (ضعیف شدن) ترمیم قبلی یا شکستگی دندان از بین رفته باشد. ترمیم های دندانی می توانند این مشکلات را برطرف نمایند.


حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


قبل از ترمیم دندان چه اتفاقی می افتد؟

مراحل قبل از ترمیم دندان بستگی به نوع ترمیم دارد. قبل از هر اقدامی، حتما دندان ها را تا حد امکان با مسواک زدن تمیز نگه دارید. دندانپزشک، حفره ها را در طی یک مرحله معاینه تشخیص می دهد و جلسه ای را برای اعمال پرکردن تعیین می کند. برای پروتزهای مصنوعی، در طی یک ویزیت اولیه، دهان را اندازه گیری می کنند و مدل هایی از فک بیمار می سازند.


انواع ترمیم دندان چیست؟

نمونه های ترمیم دندان شامل موارد زیر است:

پرکردن ها، رایج ترین نوع ترمیم دندان هستند. دندانپزشک، حفره ایجاد شده در دندان ها را با آمالگام طلایی، نقره ای یا مواد پلاستیکی و شیشه ای همرنگ دندان به نام پرکننده های رزین کامپوزیت پر می کند.

روکش‌ها، یک کلاه دندانی شکل هستند که روی دندان قرار می‌گیرند تا شکل و اندازه، استحکام و ظاهر آن را بازیابی کند. همچنین بریج (پرتز مصنوعی ثابت) را در جای خود نگه دارد یا ایمپلنت دندانی را بپوشاند. بنابراین باید به طور یکنواخت، اطراف دندان کوچک شود تا تاج به طور کامل اندازه و شکل دندان را بازیابی کند. این یک فرآیند طولانی است و ممکن است شامل قالبی باشد که به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در این بین با یک پر کردن یا گذاشتن تاج موقتی همراه است. 

ایمپلنت‌ها، پایه‌های محکم و کوچکی هستند که از فلز (معمولاً از تیتانیوم یا مخلوط تیتانیوم) ساخته شده‌اند که در حفره استخوانی جایی که دندان‌ وجود ندارد، قرار داده می شوند. ایمپلنت ممکن است به ضمیمه ای به نام اباتمنت نیاز داشته باشد که مانند یک تاج عمل کند. سپس با تاج پوشانده می شود.

بریج ها (دندان مصنوعی جزئی ثابت)، دندان های مصنوعی هستند که برای پل کردن شکاف ایجاد شده توسط یک یا چند دندان از دست رفته طراحی شده اند. پل ها را می توان در دو طرف توسط تاج ها لنگر انداخت و به طور دائم در جای خود محکم کرد. پل ها از چینی، طلا، آلیاژ یا ترکیبی از آن ها ساخته می شوند. بریج های ثابت توسط دندانپزشک وارد و خارج می شوند.

دندان مصنوعی، جایگزینی متحرک برای دندان های از دست رفته و بافت های اطراف است. دندان ها ممکن است به دلیل بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا آسیب از بین رفته باشند. دندان مصنوعی از رزین اکریلیک ساخته شده اند که گاهی اوقات با اتصالات فلزی ترکیب می شوند. پروتز کامل جایگزین تمام دندان ها می شود. پروتزهای پارسیل، زمانی پیشنهاد داده می شوند که برخی از دندان های طبیعی باقی مانده اند و توسط گیره های فلزی به دندان های طبیعی متصل می شوند. سه نوع پروتز وجود دارد: اوردنچر، معمولی و فوری. اوردنچر، زمانی استفاده می شود که تعدادی دندان در دهان باقی مانده است. این نوع پروتز روی دندان ها، ایمپلنت ها و روی قسمت های باقی مانده از دندان ها قرار می گیرد. پروتز معمولی متحرک است. که  پس از برداشتن دندان های باقی مانده و بهبود بافت های اطراف، وارد می شود. پروتز فوری نیز قابل جابجایی است. زمانی که آخرین دندان برداشته می شود، در دهان قرار می گیرد. 

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



بعد از ترمیم دندان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟


پس از ترمیم دندان، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که عادات غذایی و نوشیدنی خود را برای 24 ساعت آینده تغییر دهید:

غذاهای نرم بخورید.

غذاهای سرد بخورید.

بعد از هر روشی باید به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز ادامه دهید. دندانپزشک ممکن است از شما بخواهد که فقط در یک جهت نخ دندان بکشید تا ترمیم موقت از جای خود خارج نشود.


حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان


مزایای ترمیم دندان چیست؟

ترمیم های دندان نه تنها به ما کمک می کند غذای خود را بهتر بجویم، بلکه کمک می کنند واضح تر صحبت کنیم و لبخند بهتری به ما هدیه می دهد. همچنین آن ها  کمک می کنند تا دندان های خود را حفظ کنیم.


خطرات یا عوارض ترمیم دندان چیست؟

شایع ترین خطر، ناراحتی یا حساسیت پس از انجام ترمیم دندان است. به ندرت ممکن است که دندان دچار عفونت شود یا واکنش آلرژیک به فلزات مورد استفاده نشان داده شود.

ترمیم های دندانی، خطرات بسیار کمی دارند اما برای مثال روکش ها ممکن است دچار آسیب شوند یا شل شوند یا ممکن است بیفتند (روکش های دائمی اینطور نیستند). اگر حفره‌های عمیق دارید یا پر شدن حفره‌ها را به تأخیر می‌اندازید، می‌تواند منجر به کانال‌های ریشه یا کشیدن دندان شود. 


چگونه می توان از ترمیم های دندانی خود مراقبت کنیم؟

با تمیز کردن هر روز دندان های خود و مراجعه منظم به دندانپزشک جهت بررسی و معاینه وضعیت دندان ها، به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که نه تنها دندان های خود را تمیز کنید بلکه لثه، زبان، اطاف دهان و سقف دهان را نیز تمیز کنید.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن