درمان ریشه

درمان ریشه دندان برای ترمیم قسمت های آسیب دیده داخل دندان استفاده می شود.

این شامل سوراخ کردن دندان و برداشتن مرکز نرم، معروف به پالپ دندان است. پالپ دندان از بافت همبند، اعصاب و خون تشکیل شده و تا ریشه های دندان امتداد می یابد. پس از برداشتن پالپ، جای آن پر شده و مهر و موم می شود.

تاج یا سطح دندانی که برای جویدن استفاده می شود نیز ممکن است در صورت لزوم ترمیم شود.

درمان ریشه می تواند توسط دندانپزشک معمولی یا متخصص ریشه دندان انجام شود.

چه زمانی درمان ریشه مورد نیاز است؟

درمان ریشه می تواند یک دندان عفونی یا آسیب دیده را نجات دهد. دندان ممکن است در اثر پوسیدگی، دچار سایش و پارگی، بیماری لثه، ترک خوردگی یا آسیب به دندان شود.

هنگامی که پالپ دندان آسیب می بیند، باکتری ها می توانند در داخل دندان شروع به تکثیر کنند. این می تواند منجر به عفونت یا آبسه  در انتهای ریشه ی دندان شود.

حفظ دندان طبیعی در صورت امکان مهم است. برای گاز گرفتن و جویدن، بهتر از دندان مصنوعی عمل می کند. از دست دادن دندان می تواند منجر به مشکلات دیگری در دهان شود. جایگزین دندان از دست رفته با دندان مصنوعی اغلب به روش های دندانپزشکی پیچیده تری نیاز دارد. درمان ریشه اغلب بهترین راه برای حفظ دندان است.

علائمی که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشیم چیست؟

گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد که یک دندان نیاز به درمان ریشه دارد. معمولاً علائم عبارتند از:

• درد شدید دندان هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • حساسیت به گرما یا سرما که پس از رفع گرما یا سرما ادامه می یابد
  • تیره شدن دندان
  • لثه های متورم و حساس
  • چرک اطراف دندان عفونی
  • تورم صورت یا گردن
  • یک دندان لق

در طول درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا دندانپزشک از دندان عکس می گیرد تا شکل کانال های ریشه را ببیند و تشخیص دهد که آیا در استخوان اطراف دندان عفونت وجود دارد یا خیر.

یک ورقه یا لاستیک به نام لاستیک بند برای جلوگیری از آلودگی روی دندان قرار می گیرد. شما قادر خواهید بود به طور طبیعی نفس بکشید.

دندانپزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان قبل از سوراخ کردن دندان برای برداشتن پالپ استفاده می کند. هر دندان بسته به نوع آن، بین 1 تا 4 کانال دارد. تمامی کانال ها تمیز، شکل دهی و ضدعفونی خواهند شد.

تمیز کردن و شکل دادن سوراخ داخل دندان، قبل از قرار دادن مواد پر کننده ی استریل در داخل دندان، ممکن است چندین جلسه طول بکشد. در بین درمان‌ها، دندان را با یک پر کننده ی موقت می‌بندند  ممکن است یک نوار فلزی در اطراف دندان قرار دهند تا از آن محافظت کند.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان

هنگامی که درمان به پایان رسید، فضای کانال را با ماده ای به نام گوتا پرکا، پر می کنند. همچنین ممکن است یک تکیه گاه کوچک را برای تقویت دندان وارد کانال های ریشه کنند. در صورت لزوم ممکن است روی دندان را با روکش مصنوعی کلاهک کنند.

درمان ریشه می تواند ناراحت کننده تر از پر کردن معمولی باشد، زیرا زمان بیشتری می برد، اما اغلب دردناک تر نیست.

درمان ریشه ی دندان بسیار پیچیده و حساس است. از این رو باید توسط متخصصین با تجربه انجام شود، تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید. کلینیک دندانپزشکی مدائن، با تیمی از بهترین و با تجربه ترین پزشکان متخصص به درمان مؤثر و قطعی بیماری های دندان های شما،  کمک می کنند.