بریج های دندانی چیست؟

بریج های دندانی، شکافی که توسط یک یا چند دندان از دست رفته، ایجاد شده را پر می کنند. برای انجام بریج از دو یا چند تاج دندان‌ در دو طرف شکاف، کمک گرفته می شود. به این دو یا چند دندان لنگر، دندان تکیه‌گاه می‌گویند که یک دندان مصنوعی در بین آن‌ها تشکیل شده است. این دندان‌های مصنوعی پونتیک نامیده می‌شوند و می‌توانند از طلا، آلیاژ، چینی یا ترکیبی از این مواد ساخته شوند. بریج های دندانی توسط دندان های طبیعی یا ایمپلنت ها پشتیبانی می شوند.


چه کسی به بریج دندان نیاز دارد؟

اگر یک یا چند دندن از دست رفته دارید، بریج های دندانی می توانند به شما کمک کنند. شایع ترین علل از دست دادن دندان ها، پوسیدگی دندان و بیماری لثه و آسیب های فیزیکی است. به منظور انجام بریج دندان، به دندان های سالم در دو طرف دندان از دست رفته نیاز است.

حتما این مقاله را بخوانید: ایمپلنت در اصفهان

چرا به بریج دندان نیاز داریم؟

دندان ها با هم کار می کنند. اگر دندانی از دست رفته باشد، دندان های مجاور می توانند به فضای خالی حرکت کنند. دندان های فک مقابل نیز می توانند به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود از جمله:

مشکلات گاز گرفتن

مشکلات جویدن

درد ناشی از فشار اضافی روی دندان ها و فک

خودآگاهی در مورد شکل ظاهری یا لبخند


حتما این مقاله را بخوانید: روکش دندان در اصفهان



بریج دندان چه شکلی است؟

یک بریج دندان معمولی دارای موارد زیر است:


دندان های پایه: یک متخصص دندانپزشکی دو تاج روی دندان ها در دو طرف شکاف قرار می دهد. این دندان های لنگر یا دندان های نگهدارنده می توانند دندان های طبیعی یا ایمپلنت های دندانی باشند.

پونتیک: این دندان مصنوعی، شکاف را پر می کند و به تاج ها می چسبد.




چه نوع بریج های دندانی موجود است؟


چهار نوع پل اصلی عبارتند از:


پل ثابت سنتی: این پل رایج ترین پل است. دارای دو یا چند تاج و یک دندان پرکننده است که همه به هم متصل هستند. پل به کمک تاج ها در جای خود قرار می گیرد. پل های سنتی از فلز، چینی ذوب شده به فلز یا سرامیک ساخته می شوند.

پل کنسولی: در این نوع بریج، پونتیک تنها به یک دندان تکیه گاه متصل می شود. این گاهی اوقات می تواند برای افرادی که فقط در یک طرف شکاف دندان دارند گزینه ای مناسب باشد.

بریج دندان مریلند (پل باند رزینی): اگر دندان های جلویی از دست رفته باشد، ممکن است از این نوع بریج استفاده شود. این از پرسلن ذوب شده به دندان های فلزی یا سرامیکی ساخته شده است که توسط یک چارچوب پشتیبانی می شود. هر طرف بریج به دندان های موجود می چسبند.

بریج تکیه گاه ایمپلنت: این پل شبیه پل ثابت سنتی است اما به جای اینکه روی دندان ها محکم شود، توسط ایمپلنت ثابت می شود.


حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان



در حین انجام یک بریج دندان سنتی چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً به حداقل دو قرار ملاقات نیاز دارد:

آماده‌سازی دندان‌های پایه: در اولین ویزیت، دندانپزشک دندان‌های پایه را تغییر شکل می‌دهد. به طوری که بخشی از مینا و عاج را از بین می برد و فضایی برای تاج ایجاد می کند.

قالب ها: پزشک قالب گیری یا اسکن دیجیتالی از دندان ها می گیرد. یک آزمایشگاه دندانپزشکی از قالب یا اسکن به عنوان مدل برای ایجاد بریج، دندان مصنوعی و تاج استفاده می کند. هنگامی که آزمایشگاه در حال ساختن پل است، یک پل موقت برای محافظت، در دهان قرار داده می شود.

قرار دادن پل دائمی: در مراجعه دوم، پزشک پل موقت را برداشته و پل دائمی را قرار می دهد. سپس به دقت پل را بررسی می کند و تنظیمات لازم را انجام می دهد تا مطمئن شود که برای شما مناسب است.


آیا بریج دندان خطر یا عارضه ای دارد؟

اگر با رعایت بهداشت دهان و دندان، به درستی از پل خود مراقبت کنید، می تواند سال ها بدون عارضه دوام بیاورد. بهتر است دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید. همچنین یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر مصرف کنید و سعی کنید غذاهای جویدنی و فیبری مانند برخی از گوشت ها را محدود کنید.

اگر دندان های اطراف پوسیده شوند یا خراب شود ممکن است بریج از کار بیفتد. اگر بریج شل شود و دندان های نگهدارنده هنوز سالم و دست نخورده باشند، ممکن است دندانپزشک بتواند آن را دوباره سر جای خود قرار دهد.


آیا غذا خوردن با بریج دندان سخت است؟

جایگزینی دندان های از دست رفته، غذا خوردن را آسان تر می کند. ممکن است ترجیح دهید تا زمانی که به پل عادت کنید، غذاهای نرم و برش خورده بخورید.



حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه تغییرات، درد و ناراحتی در گاز گرفتن و جویدن شدید یا در صورتی که درد، قرمزی، تورم یا خونریزی در اطراف پل دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.


از دست دادن دندان می تواند بر نحوه غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن تأثیر بگذارد. بریج دندان، می تواند ظاهر و عملکرد دهان را بازیابی کند. بریج های دندانی، می توانند شکافی که در اثر از دست دادن دندان ها ایجاد شده را پر کنند، همچنین می توانند سال ها دوام بیاورند. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مرتب برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. 

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن