دندان قروچه، وضعیتی است که در آن فرد دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهد. اگر فردی دندان قروچه داشته باشد، ممکن است به طور ناخودآگاه هنگام بیداری دندان های خود را روی هم فشار دهد (براکسیسم بیدار)، یا در هنگام خواب آن ها را روی هم بفشارد یا بساید (دندان قروچه در خواب).

• دندان قروچه در خواب، به عنوان یک اختلال حرکتی مرتبط به خواب شناخته می شود. افرادی که در هنگام خواب، دندان های خود را به هم می سایند یا روی هم می فشارند، بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب مانند مکث در تنفس و خر و پف هستند.
  • دندان قروچه خفیف، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، دندان قروچه می تواند به قدری شدید و مکرر باشد که منجر به اختلالات سردرد، درد فک، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.
  • از آنجایی که ممکن است شما نیز دچار دندان قروچه در خواب شوید و تا زمانی که عوارضی ایجاد نشود از آن بی خبر باشید. بهتر است که نشانه ها و علائم دندان قروچه را بشناسید و به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید.

علائم و نشانه های دندان قروچه

1. دندان قروچه یا فشردن دندان ها، ممکن است به اندازه ای با صدای بلند همراه باشد که شریک خواب شما را بیدار کند.
  2. دندان هایی که شکسته، صاف، دارای ترک یا لق شده اند.
  3. مینای دندان که دچار فرسودگی شده، لایه های عمیق تر دندان را نشان می دهد.
  4. افزایش درد یا حساسیت دندان
  5. عضلات فک سفت یا خسته می شوند، یا فک قفل شده که به طور کامل باز یا بسته نمی شود
  6. درد فک، گردن یا صورت
  7. دردی که شبیه گوش درد است، اگرچه در واقع مشکلی برای گوش ایجاد نمی شود
  8. سردرد مبهم که از شقیقه ها شروع می شود
  9. آسیب ناشی از جویدن در قسمت داخلی گونه
  10. اختلال در خواب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید یا نگرانی های دیگری در مورد دندان ها یا فک خود دارید، بهتر است زودتر به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر متوجه شدید که کودکتان دندان قروچه دارد یا علائمی از دندان قروچه دارد، حتماً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

علت دندان قروچه

1. پزشکان به طور دقیق نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد دندان قروچه می شود، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، روانی و فیزیکی باشد.
  2. دندان قروچه بیدار، ممکن است به دلیل احساساتی مانند عصبانیت، استرس، نا امیدی، اضطراب و تنش ایجاد شود. یا ممکن است  یک عادت در حین تمرکز عمیق یا یک استراتژی مقابله ای باشد.
  3. دندان قروچه خواب، ممکن است یک فعالیت جویدن مرتبط با خواب باشد که با برانگیختگی در طول خواب مرتبط است.

حتما این مقاله را بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان

عواملی که خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش می دهند:

1. فشار، افزایش اضطراب یا استرس، خشم و ناامیدی می تواند منجر به دندان قروچه شود.
  2. سن، دندان قروچه در کودکان خردسال شایع است، اما معمولاً در بزرگسالی از بین می رود.
  3. نوع شخصیت، داشتن تیپ شخصیتی پرخاشگر، رقابتی یا بیش فعال می تواند خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهد.
  4. داروها و سایر مواد، دندان قروچه ممکن است عارضه جانبی و غیر معمول برخی از داروهای روانپزشکی، مانند برخی داروهای ضد افسردگی باشد. سیگار کشیدن، نوشیدنی های کافئین دار یا الکل، یا استفاده از مواد مخدر ممکن است خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهد.
  5. اعضای خانواده مبتلا به دندان قروچه، دندان قروچه در خواب معمولا در خانواده ها رخ می دهد. اگر دندان قروچه دارید، سایر اعضای خانواده شما نیز ممکن است دندان قروچه یا سابقه آن را داشته باشند.
  6. سایر اختلالات دندان قروچه، می تواند با برخی از اختلالات سلامت روان و پزشکی مانند بیماری پارکینسون، زوال عقل، اختلال رفلاکس معده به مری (GERD)، صرع، وحشت شبانه، اختلالات مرتبط به خواب مانند خر و پف و آپنه خواب، و اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) مرتبط باشد.

حتما این مقاله را بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان

عوارض

• در بیشتر موارد، دندان قروچه عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما دندان قروچه زیاد ممکن است منجر به موارد زیر شود:
  • آسیب به دندان ها، ترمیم ها، تاج یا فک
  • سردردهای تنشی
  • درد شدید صورت یا فک
  • اختلالاتی که در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) که درست در جلوی گوش شما قرار دارند، رخ می‌دهند، که ممکن است هنگام باز و بسته کردن دهانتان صدای کلیک کردن به نظر برسد.

درمان دندان قروچه

اگر مشکل دندان قروچه شدید باشد، رویکردهای دندانپزشکی، درمان‌ها و داروها برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان و تسکین درد یا ناراحتی فک توصیه می‌شود.

رویکردهای دندانپزشکی

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به دندان قروچه هستید، پزشک ممکن است راه هایی را برای حفظ یا بهبود دندان ها پیشنهاد دهد. اگرچه این روش‌ها ممکن است از سایش دندان‌ها جلوگیری کرده یا آن را اصلاح کنند، اما نمی‌توانند مانع از ایجاد دندان قروچه شوند.

آتل و محافظ دهان، به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها را از هم جدا نگه دارند تا از آسیب ناشی از فشردن و ساییدن دندان جلوگیری شود. آن ها می توانند از اکریلیک سخت یا مواد نرم ساخته شوند و روی دندان های بالا یا پایین قرار بگیرند.

اصلاح دندان در موارد شدید، زمانی که سایش دندان منجر به حساسیت یا ناتوانی در جویدن شود. ممکن است دندانپزشک نیاز به تغییر شکل سطح دندان یا استفاده از روکش برای ترمیم آسیب داشته باشد.

رویکردهای دیگر

یک یا چند مورد از این رویکردها ممکن است به تسکین دندان قروچه کمک کند:

• مدیریت استرس یا اضطراب، اگر به دلیل استرس دندان قروچه دارید، ممکن است بتوانید با یادگیری راهبردهایی که آرامش را تقویت می کنند، مانند مدیتیشن، از این مشکل جلوگیری کنید. اگر دندان قروچه با اضطراب مرتبط باشد، مشاوره از یک درمانگر می تواند کمک کننده باشد.
  • تغییر رفتار هنگامی که متوجه دندان قروچه هستید، ممکن است بتوانید با تمرین موقعیت مناسب دهان و فک، رفتار خود را تغییر دهید. از دندانپزشک بخواهید بهترین وضعیت دهان و فک را به شما نشان دهد.
  • بیوفیدبک اگر برای تغییر عادات خود مشکل دارید، ممکن است از بیوفیدبک بهره مند شوید. روشی که از روش ها و تجهیزات نظارتی برای کنترل فعالیت ماهیچه ای در فک استفاده می کند.

داروها

• به طور کلی، داروها برای درمان دندان قروچه چندان مؤثر نیستند و برای تعیین اثربخشی آن ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. نمونه هایی از داروهایی که ممکن است برای دندان قروچه استفاده شود عبارتند از:
  • شل کننده های عضلانی، پزشک ممکن است مصرف شل کننده عضلانی را قبل از خواب، برای مدت کوتاهی پیشنهاد کند.
  • تزریق بوتاکس، ممکن است به برخی از افراد مبتلا به دندان قروچه شدید که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، کمک کند.
  • دارو برای کنترل اضطراب یا استرس، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کمک به مقابله با استرس یا سایر مسائل احساسی که ممکن است باعث دندان قروچه شود، توصیه کند.

درمان اختلالات مرتبط

درمان اختلالات مرتبط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروها، اگر دندان قروچه به عنوان یک عارضه جانبی دارو ایجاد شود، پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.
  • اختلالات مرتبط به خواب، پرداختن به اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه خواب ممکن است دندان قروچه خواب را بهبود بخشد.
  • شرایط پزشکی، اگر یک بیماری زمینه ای مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) به عنوان علت شناخته شود، درمان این وضعیت ممکن است دندان قروچه را بهبود بخشد.