پرکردن دندان، یکی از رایج ترین روش های دندانپزشکی است. اساساً یک کار تعمیر، برای رفع آسیب ناشی از پوسیدگی دندان محسوب می شود. 

امروزه حفره ها بسیار رایج هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حفره های درمان نشده شایع ترین عارضه دندانی در سراسر جهان هستند. پر کردن، به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می کند و به دندان اجازه می دهد تا همان طور که انتظار می رود عمل کند.

حتما این مقاله از بخوانید: ایمپلنت در اصفهان



انواع مختلف مواد برای پر کردن دندان


پرکننده های نقره ای رنگ، این ها آمالگام های فلزی هستند که ترکیب جیوه، نقره، قلع و مس دارند. این مواد، با دوام تر از مواد پرکننده رنگ دندان و به طور کلی مقرون به صرفه تر از مواد دیگر، است. برخی از افراد ممکن است در مورد محتوای جیوه نگران باشند، اما ADA هیچ شواهد بالینی مبنی بر مضر بودن پر کننده آمالگام پیدا نکرده است. گفته می شود، این نوع پرکردن ها در حال حذف شدن هستند.

پرکننده های سفید رنگ (کامپوزیت)، ترکیبی از ذرات شیشه یا کوارتز و رزین اکریلیک هستند. این ماده بادوام است و قیمت آن کمی بیشتر از آمالگام های فلزی است.

پرکننده های طلا، این مواد مخلوطی از طلا، مس و سایر فلزات بوده و بسیار بادوام اما گرانتر است. همچنین ظاهر طبیعی ندارند. پرکننده طلا معمولاً پس از قالبگیری دندان، توسط دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته می شود.

پرکننده های گلاس آینومر، این ها نیز پرکننده های هم رنگ دندان هستند، اما به اندازه کامپوزیت ها قوی نیستند. آن ها از اکریلیک و نوعی شیشه حاوی فلوراید ساخته شده اند که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. اغلب برای دندان های کودکان استفاده می شوند و گران تر از آمالگام هستند.

پرکننده های چینی، این ها تقریباً به اندازه پرکننده طلا گران هستند اما طبیعی تر به نظر می رسند. همچنین در آزمایشگاه پس از این که دندانپزشک از دندان قالبگیری کرد، ساخته می شوند.




مراحل پر کردن دندان


  • برای شروع، دندانپزشک دندان را معاینه می کند و از ابزارهای دندانی برای بررسی حفره استفاده می کند. او ممکن است از دندان اشعه ایکس بگیرد تا میزان پوسیدگی دندان را ببیند.
  • در مرحله بعد، دندانپزشک از بی حس کننده موضعی استفاده می کند تا ناحیه دندان بی حس شود. این کار به جلوگیری از هر گونه درد کمک می کند. اگر پر کردن فقط روی سطح دندان باشد، ممکن است نیازی به بی حسی نداشته باشید.
  • هنگامی که ناحیه بی حس شد، دندانپزشک به احتمال زیاد از مته دندانی برای سوراخ کردن مینای دندان استفاده می کند تا پوسیدگی را از بین ببرد. برخی از دندانپزشکان ممکن است از لیزر یا ابزار سایشی هوا استفاده کنند، اما این تکنیک ها کمتر رایج هستند.
  • سپس دندانپزشک، حفره را برای پر کردن استریل و آماده می کند، سپس حفره دندان را پر می کند. در نهایت، دندانپزشک، دندان را پولیش می دهد. هنگامی که بی حسی از بین رفت، شما ممکن است کمی احساس درد کنید. 

حتما این مقاله از بخوانید: روکش دندان در اصفهان



مدت زمان لازم برای پر کردن دندان


  • بسته به مواد مورد استفاده برای پر کردن، ممکن است زمان های متفاوتی را شامل شود. یا نیاز به معاینه مجدد باشد. برای مثال:
  • مواد رزین کامپوزیتی، که روی دندان قرار می گیرد زمان بیشتری لازم دارد، اما در یک بار ویزیت کامل می شود.
  • برخی از پرکننده های کامپوزیت، ممکن است با استفاده از  قالب ساخته شوند. این کار نیاز به ویزیت دوم برای چسباندن دارد.
  • پرکننده ها از جنس طلا و چینی که به آن اینله یا آنله نیز گفته می شود. در صورتی که که مطب دندانپزشکی، تجهیزات لازم را داشته باشد، تنها در یک جلسه انجام می شود. در غیر این صورت، چندین بار مراجعه لازم است. 
  • پر کردن مجدد دندان، معمولاً به همان اندازه پرکننده اصلی طول می کشد. دندانپزشک، حفره دندان و مواد پرکننده قدیمی را تمیز می کند، سپس مواد پرکننده جدید را جایگزین می کند.

حتما این مقاله از بخوانید: عصب کشی دندان در اصفهان


مدت زمان پر کردن دندان کودک چقدر است؟


  1. ایجاد حفره در دندان کودکان حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی بسیار شایع است. پر کردن دندان کودکان، تقریباً به همان اندازه که برای بزرگسالان انجام می شود، با برخی ملاحظات اضافی طول می کشد.
  2. کودکان، به ویژه کودکان زیر 5 سال، اگر نتوانند به مدت 20 دقیقه بی حرکت بنشینند، ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشند. اکسید نیتروژن (گاهی اوقات گاز خنده نامیده می شود) نیز می تواند به طور ایمن برای کمک به بچه ها در طول فرآیند پر کردن بی حرکت استفاده شود.
  3. شما باید با دندانپزشک خود در مورد امکاناتی که ممکن است فرزندتان نیاز داشته باشد صحبت کنید. یک دندانپزشک اطفال خوب می تواند تخمینی از مدت زمان دقیق پرکردن دندان کودک شما ارائه دهد.


حساسیت دندان پرشده را می توان با موارد زیر کاهش داد:

  • برای چند روز از طرف دیگر دهان خود برای جویدن استفاده کنید
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با ملایمت بیشتر از حد معمول در اطراف پرکننده
  • اجتناب از غذاها یا نوشیدنی های سرد یا گرم
  • اجتناب از غذاهای اسیدی
  • استفاده از خمیر دندان حساسیت زدا
  • مصرف یک داروی ضد التهابی 


چگونه می توان متوجه شد که دندان نیاز به پرکردن دارد؟


معمولاً برخی از علائم هشدار دهنده حفره وجود دارد، مانند:


  • حساسیت دندان ها به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • درد مداوم در دندان
  • یک سوراخ یا حفره در دندان
  • لکه دندان، سفید یا تیره تر

حتما این مقاله از بخوانید: دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان


ماندگاری پرکننده ها چقدر است؟


مدت زمان دوام مواد پرکننده تا حدی به رعایت بهداشت دندان بستگی دارد. مراقبت دقیق از دندان می تواند عمر دندان پر شده را افزایش دهد و از ایجاد حفره جدید روی دندان جلوگیری کند. طول عمر دندان پر شده نیز می تواند بسته به مواد مورد استفاده متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید که دندان ها و سبک زندگی هر فرد متفاوت است، بنابراین این بازه های زمانی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور کلی پر کننده آمالگام، 5 تا 25 سال ماندگاری دارد. کامپوزیت 5 تا 15 سال و پر کننده طلا بین 15 تا 20 سال دوام دارند.

منبع: کلینیک دندانپزشکی مدائن